
Celica GT4 st165 - Grusmacka
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
det ser grymt roligt ut 

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Pay User
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlskoga
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Ja, ser grymt skojj ut! känner att jag måste få ihop mitt evighetsprojekt o ut o åka lite fyrkrafs jag med!
Spännande hål på servoslangen, aldrig sett nått liknande! Nån brorsa som tycker du åker för fort o vill sinka dig lite, med alla medel tillgängliga? =P
Spännande hål på servoslangen, aldrig sett nått liknande! Nån brorsa som tycker du åker för fort o vill sinka dig lite, med alla medel tillgängliga? =P
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Ja det e stört roligt. Tycker den ser och låter så sjukt trött bara på filmerna... Speciellt när man höra BMWn pumpa på gasen. Greppar lite för bra me 4 hjul 
Kan mkt väl vara brorsan som stuckit hål i servoslangen! Ska fronta honom med det som påstående!
Har iaf bytt ut den slangen mot en ny tryckt slang från BOHAB i Spånga (Stockholm). Kosta 700kr vilket är läskit mkt tyckte jag, men ett köp via Toyota så skulle nog knappt det dubbla räcka till
Slangen blev iaf riktigt fin å av grym kvalité, de kan verkligen sin grej där. Ett tips som kan vara bra att komma ihåg.

Kan mkt väl vara brorsan som stuckit hål i servoslangen! Ska fronta honom med det som påstående!

Har iaf bytt ut den slangen mot en ny tryckt slang från BOHAB i Spånga (Stockholm). Kosta 700kr vilket är läskit mkt tyckte jag, men ett köp via Toyota så skulle nog knappt det dubbla räcka till

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Haloj!
Nu var det faktiskt inte alls igår jag gjorde ett inlägg här i min tråd. Det var längre sen än så tom..
Jag lugnade ner mig lite efter att vintersäsongen tog slut och jag fått lite småmotgångar med bilen och fokuserade på lite andra grejer ett tag istället.
Detta är dagen statusrapport:
1. Läckande vxllådskylare
Åtgärd: Köpt en ny (beg) och monterat med ny oljeslang
Återstår: Köpa olja och fylla på
2. Läckande tak efter att den igensatta takluckan sprack upp i vintras.
Åtgärd: Spacklat ihop på insidan med glasfiberspackel (allt kom inte på mig och golvet, lite kom i taket också så det var fräscht).
Återstår: Spackla, slipa och måla utvändigt.
3. Flytta batteriboxen igen (gör om gör rätt..) för att öka chanserna för en godkänd besiktning.
Åtgärd: klaart!
4. Skarva ihop kabelhärvan som isdäcken åt upp i vintras
Åtgärd: Klaart! Nu funkar vindrutetorkaren igen
5. Köpa 15" fälgar som funkar till de utflyttade bromsoken och de större skivorna.
Åtgärd: Fixat! (Fick slipa lite på bromsoket och insidan av fälgen för att slippa använda spacers)
6. Köpa R-däck
Åtgärd: Yepp! Dunlop Direzza 03G

7. Skruva åt lite skruvar som skruvar upp sig
Åtgärd: Never ending story...
8. Köpa racebelägg fram och bak
Åtgärd: Beställning är på G
9. Fixa fjäderbensstag bak
Åtgärd: Fixades igår.

Gjorde en löstagbar lösning för att inte riskera något med besiktningen ifall man behöver ta bort den.

Jag klyvde rören på mitten en bit och svetsade fast den delen som var kvar på ovansidan av stötdämpartornsfästena

Det e najs med rostfritt =)

Finished! Här ser man den nya placeringen på batteriet också.

Planen nu är att åka till Gotland ring och köra bana för första gången någonsin, den 17/9 verkar det bli av. Hoppas allt flyter på tills dess och att allt håller väl på Gotland
Nu var det faktiskt inte alls igår jag gjorde ett inlägg här i min tråd. Det var längre sen än så tom..
Jag lugnade ner mig lite efter att vintersäsongen tog slut och jag fått lite småmotgångar med bilen och fokuserade på lite andra grejer ett tag istället.
Detta är dagen statusrapport:
1. Läckande vxllådskylare
Åtgärd: Köpt en ny (beg) och monterat med ny oljeslang
Återstår: Köpa olja och fylla på
2. Läckande tak efter att den igensatta takluckan sprack upp i vintras.
Åtgärd: Spacklat ihop på insidan med glasfiberspackel (allt kom inte på mig och golvet, lite kom i taket också så det var fräscht).
Återstår: Spackla, slipa och måla utvändigt.
3. Flytta batteriboxen igen (gör om gör rätt..) för att öka chanserna för en godkänd besiktning.
Åtgärd: klaart!
4. Skarva ihop kabelhärvan som isdäcken åt upp i vintras
Åtgärd: Klaart! Nu funkar vindrutetorkaren igen

5. Köpa 15" fälgar som funkar till de utflyttade bromsoken och de större skivorna.
Åtgärd: Fixat! (Fick slipa lite på bromsoket och insidan av fälgen för att slippa använda spacers)
6. Köpa R-däck
Åtgärd: Yepp! Dunlop Direzza 03G

7. Skruva åt lite skruvar som skruvar upp sig
Åtgärd: Never ending story...
8. Köpa racebelägg fram och bak
Åtgärd: Beställning är på G
9. Fixa fjäderbensstag bak
Åtgärd: Fixades igår.

Gjorde en löstagbar lösning för att inte riskera något med besiktningen ifall man behöver ta bort den.

Jag klyvde rören på mitten en bit och svetsade fast den delen som var kvar på ovansidan av stötdämpartornsfästena

Det e najs med rostfritt =)

Finished! Här ser man den nya placeringen på batteriet också.

Planen nu är att åka till Gotland ring och köra bana för första gången någonsin, den 17/9 verkar det bli av. Hoppas allt flyter på tills dess och att allt håller väl på Gotland

Senast redigerad av grusmacka den tis 23 aug 2011, 07:57:44, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Det sista ser iofs ut som ett bakre fjäderbenstag och inte en krängningshämmare. men är bra att ha det också 
R-däck är riktigt bra för bana, mer fäste och de håller längre
Angående bromsar, har du någon extra kylning dragen till dem? Var länge sedan jag bläddrade igenom tråden här och minns inte om du har det. Det är nästan lika viktigt som att ha bra belägg. Utan kylning så blir även bra belägg överhettade efter ett antal varv.

R-däck är riktigt bra för bana, mer fäste och de håller längre

Angående bromsar, har du någon extra kylning dragen till dem? Var länge sedan jag bläddrade igenom tråden här och minns inte om du har det. Det är nästan lika viktigt som att ha bra belägg. Utan kylning så blir även bra belägg överhettade efter ett antal varv.
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Haha! Ja det ser verkligen ut som ett fjäderbensstag. Ändrade det nu.. =)Rastaman skrev:Det sista ser iofs ut som ett bakre fjäderbenstag och inte en krängningshämmare. men är bra att ha det också
R-däck är riktigt bra för bana, mer fäste och de håller längre
Angående bromsar, har du någon extra kylning dragen till dem? Var länge sedan jag bläddrade igenom tråden här och minns inte om du har det. Det är nästan lika viktigt som att ha bra belägg. Utan kylning så blir även bra belägg överhettade efter ett antal varv.
Jag har redan bromskylning faktiskt så jag hoppas bromsarna kommer vara helt ok efter att jag skaffat beläggen.. Tack för tipset iaf! (självklart kommer inte slangarna vara dragna som det ser ut på bilden, bara så ni vet


- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Är det där så kallad fiskslang ? annars brukar det bli så mycket turbulens att det inte blir så mycket nytta.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Ingen aning faktiskt. Var Wipe (tidigare ägaren) som gjorde den lösningen och enligt honom så blev det Väldigt (med stort V) stor skillnad med kylningen. Jag har själv inte haft möjlighet att testa på riktigt ännu så det blir intressant att se om det är bra eller inte.Glenn skrev:Är det där så kallad fiskslang ? annars brukar det bli så mycket turbulens att det inte blir så mycket nytta.
Är det nån som har ett baksäte till salu till en celica -88? Skulle vilja ha ett till besiktningen för det verkar vara lite kinkigt om man inte har det...

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Var inne på besiktning idag för att förhoppningsvis få 1 månads icke körförbud så jag kan åka hyfsat lagligt till och från Gotland ring nästa helg.
Jag sket i att byta tillbaka till originalbromsar (besiktningsmannen kommenterade bromsoksadaptrarna och var lite grinig över bromsarna som han inte trodde var original. Vilket de inte riktigt är heller), hade inget baksäte, hann inte fixa hjulinställningen innan så bilen drog ganska bra åt sidan när man bara försöker köra rakt fram, 2mm kvar på bromsbeläggen fram, rensad kofångare (fick höra att man inte får plocka bort grejer ur kofångaren efter årsmodell -84) m.m.
Resultatet: Blankt papper!
Nu äre bara å åk!
Jag sket i att byta tillbaka till originalbromsar (besiktningsmannen kommenterade bromsoksadaptrarna och var lite grinig över bromsarna som han inte trodde var original. Vilket de inte riktigt är heller), hade inget baksäte, hann inte fixa hjulinställningen innan så bilen drog ganska bra åt sidan när man bara försöker köra rakt fram, 2mm kvar på bromsbeläggen fram, rensad kofångare (fick höra att man inte får plocka bort grejer ur kofångaren efter årsmodell -84) m.m.
Resultatet: Blankt papper!

Nu äre bara å åk!

-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Nice med blankt papper 
Hoppas du får en kul helg på GR och att bilen håller
Tror du kommer märka STOR skillnad på gatdäck och R-däcken.

Hoppas du får en kul helg på GR och att bilen håller

Tror du kommer märka STOR skillnad på gatdäck och R-däcken.