Dålig kraft i motorn

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
stenemannen
Bilmodell: CARINA TOURING 1
Årsmodell: 94
Land (Country): Sverige

Dålig kraft i motorn

Inlägg av stenemannen »

Registreringsnummer: PWD293
Fabrikat: TOYOTA CARINA TOURING 1,
Färg: RÖD
Fordonsslag: PB
Fordonsslagsklass: I
Fordonsår: 1994
Chassinummer: 72ATK000110018

Det är lite dålig kraft i motorn, när jag kör så kan jag trampa ner gasen och inget händer, vid nerväxling känner jag kraften en liten stund senare. Luftfiltret är fint och inte så skitigt, oljan lite låg, verkar vara lite problem med ventilationen i tanken.
Nån som vet hur man får tillbaka kraften vid acceleration?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Re: Dålig kraft i motorn

Inlägg av cheetah1 »

Har du "lite problem med ventilationen i tanken" kan det mycket väl vara orsaken.

Annars kolla av tänddelar, när är stiften bytte tillexempel?
Leta luftläckor, tjuvluft kan ge märkliga effekter.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

är bränslefiltret bytt nån gång ? ..kan ge en del skumma effekter om det inte orkar ge flöde..

Utgår ifrån att du inte har en lysande motorlampa ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

De finns bara ett bränslefilter, och de sitter i tanken. De byter man i vanliga fall aldrig.
Har du problem med luftning till tanken så löser man ju lättast de genom att köra utan eller delvis öppnat tanklock.
Svårare än så är de inte att kolla om de gör nån skillnad.

Har du kontaktat eller varit hos nån med "motoröra"? , oftast kan en person som varit med ett tag bara genom att lyssna på motorn när den beter sig som den gör säga vad de är för fel.

Ang motorlampan så kan man t o m rycka ur sladden till Lambdasonden utan att den tänds, fruktansvärt dåligt system ur den vinkeln.

Kollade upp ditt chassienummer och du har en Japanbyggd Carina E med 1.6liters motorn 4A-FE.
Om de hjälper nån annan som vill svara, för jag har väldigt svårt att lösa sånna här grejer online utan att få höra motorn.

En kund med liknande problem som ringde verkstan tog man inte ens en diskussion med över telefon,
man sa helt enkelt till att dom får komma hit så man fick provköra och lyssna. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Pugho
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna

Inlägg av Pugho »

Visst har den ett soppafilter, och det är det sista som soppan passerar innan den når fuelrailen. Var inte du toyotamek Pierre? ;)

Ett riktigt långskott, men om inte bilen går på alla fyra cylindrar så känns den precis så slö som du beskriver. Måste du varva mer än vanligt för att komma iväg och låter det på nåt annat sätt än vanligt?

Inlägg av stenemannen »

Jag hör inget missljud och på raka vägar så accelererar den bra, det är i långa backar och "tunga" backar som den inte orkar med utan jag får gå ner till trean från femman för att kunna få upp farten. Tänkte också stiften och ska kolla upp dem men jag har själv inget bladmått som jag kan kolla med. Om det sitter ett fritt bränslefilter på den, var sitter det isf på den modellen?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Pugho skrev:Visst har den ett soppafilter, och det är det sista som soppan passerar innan den når fuelrailen. Var inte du toyotamek Pierre? ;)

Ett riktigt långskott, men om inte bilen går på alla fyra cylindrar så känns den precis så slö som du beskriver. Måste du varva mer än vanligt för att komma iväg och låter det på nåt annat sätt än vanligt?

Jag har aldrig nånsin ever never bytt ett bensinfilter på en Toyota under de 7år jag jobbade som mek.
Finns inget med om de i Toyotas service intervall på nån bil, bara Dieselbilar som har intervall på de, så va de iallafall när jag jobbade.

Så var de än sitter så har de gått mig förbi totalt, och jag har föga brytt mig om nått ja inte har användning av.
In i ena ögat och ut i de andra. Så är läget ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

Är den servad enl. schema?
Användarens profilbild
stenemannen

Inlägg av stenemannen »

enligt de senaste åren ser jag inget men den har blivit servad som den ska när den var lite yngre
Red: Fick veta att kamremmen byttes vid 26000 mil, den har gått 30000 nu så jag klarar mig lite till där
Pipedreams
Sponsor
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan

Inlägg av Pipedreams »

Tycker inte det låter konstigt att du får växla ner i uppförsbackar. 4A-FE är inte pigg, speciellt inte i stora carina så det är nog inga större fel på den mer än normalt slitage med dom milen som gör att den tappat några hästar.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar