Råd och info angående Avensis

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
denim
Bilmodell: Avensis

Råd och info angående Avensis

Inlägg av denim »

Köpte min första Toyota Avensis för 2 år sedan, och har varit supernöjd. Men nu är det dags att byta upp sig.

Är intresserad av Avensis kombi -04 och uppåt max pris runt 120k.

Nu till mina frågor. Jag blir inte klok på utrustnings nivåerna, antingen så skriver folk ut fel på annonser eller så är det helt enkelt väldigt olika från bil till bil. Finns det något bra sätt att ta reda på exakta uppgifter? Jag är ute efter backsensorer, tror det kan vara nyttigt när damen skall köra bilen. Sen ska det vara ACC helst två zon. Jag trodde alla hade detta men har hittat -08 med enbart AC vilket gör mig lite orolig ifall det finns fler felskrivningar.

Motor: Diesel är inget alternativ. Så det blir 1.8 eller 2.0. Känner mig mer sugen på 2.0 då jag vill ha något med lite mer fart i. Men vad jag har läst mig till anser många att 1.8 är piggare, blir återigen förvirrad. Kamkedja vill jag ha, trodde det var det i båda motorerna men har igen "läst" något som gjort mig förvirrad.

Vore mycket tacksam och jag kunde få något av detta utrett.

Utrustning som jag vill ha är
ACC
antisladd
backsensor
farthållare

mvh
Förvirrad
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Råd och info angående Avensis

Inlägg av cheetah1 »

ACC tror jag är standard på utrustningspaketet "Sol" som jag tror att man fortfarande använde då, däremot "Terra" hade inte ACC. Märk väl, det här är högst spekulativt.
Antisladd tror jag inte hade hunnit bli standard 2004, så det får du nog leta och se till så det finns.
Backsensorer vet jag inte ens om det fanns som originalutrustning 2004?
Farthållare var nog också ett tillval.

Både 2.0 och 1.8 från 2004 ska ha kedja.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:ACC tror jag är standard på utrustningspaketet "Sol" som jag tror att man fortfarande använde då, däremot "Terra" hade inte ACC. Märk väl, det här är högst spekulativt.
Antisladd tror jag inte hade hunnit bli standard 2004, så det får du nog leta och se till så det finns.
Backsensorer vet jag inte ens om det fanns som originalutrustning 2004?
Farthållare var nog också ett tillval.

Både 2.0 och 1.8 från 2004 ska ha kedja.
Entry, Business och Executive var de paket som fanns på T250 Avensis.

Entry va en riktig basbil utan ACC, dock med AC, fönstervevar bak, olackad tröskel, plåtfälgar. (kommunbil) ;)

Business var de vanligaste utförandet, ACC med 2 zoner, dock var de bara 2.0 och 2.4litaren som hade standard farthållare.

Executive var "top of the line" med Xenonljus och skinnklädsel, plus de andra grejerna från business. Fanns nog inte med 1.8litersmotorn.

Kamkedja i samtliga bensinare, enda Avensis med kamrem var den första Dieseln på 2liter, 1CD motorn som den hette.

Allt annat så som drag, motorvärmare, TPA400 (backvarnare) osv är extra utrustning.
Så till vida inte bilen är såld under någon sorts kampanj, då var de väldigt vanligt att skicka med just dessa grejer som "standard".
Främst backvarnare och drag var populärt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
jcoboy
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Inlägg av jcoboy »

Jag har en 2003:a Business men den saknar farthållare, så det var nog extra tillval.
/Christer
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

jcoboy skrev:Jag har en 2003:a Business men den saknar farthållare, så det var nog extra tillval.
/Christer

Är det en 2.0 eller 2.4 då?
Det sägs att de ska vara farthållare i alla dem, vi fick en Demo som dem "glömt" farthållare i och det var en av de första 03orna som togs in.
Vi fick en spak skickat till oss som vi monterade, sen var de inget mer ;)

1.8an har gaswire vilket är dyrare att montera en farthållare på. 2.0 och 2.4 har Drive by wire,
alltså elektroniskt styrt gasspjäll, så att montera en original farthållare på en sådan från fabrik,
är i princip bara en programmeringsfråga utöver spaken då.

Antar att de var därför de bara va de bilar som hade farthållare.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar