Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hej har sökt på forumet verkar som många har detta problem men jag har inte sett nån lösning?
När man stannar bilen efter lite inspirerad körning så bubblar det i motorn jag låter alltid den stå på tomgång en stund innan jag stänger av för nerkylning.
Nån som kommit på nån lösning?
Fel mottryck i kylvattenlocket?
Fel på vattnet? vattenpump?
Är ju rädd att något skall ta skada som toppen tex.
Hej, Problemet är dom såkallade "Hot spotsen" i blocket, När man stänger av blir vattnet stillastående och börjar koka på dessa "spotsen".. Har funderat på lite lösningar och även pratat med en Amerikan om lösningar och en idé är att bygga om så man får en elektrisk vattenpump istället som man kan köra en stund efter man stängt av så att blocket får svalna av.. Annars finns det något som heter Evans Coolant som har en mycket högre kokpunkt fast är rätt dyrt som man kan ha istället för glykol/vatten.
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld http://www.garaget.org/proberas
Jag har haft det här problemet. Det visade sig vara trasig blockpackning. Jag skaffade till och med ett 1/3 större kyl men den efter kokade ändå.
Låg alltid en liten pöl under bilen från expansionskärlet.
Om jag var du hade jag bytt kylarlock och sköljt ur systemet. Funkar inte det så kan det då bli blockpacknings byte.
Är motorn öppnad?
Kör du med original packning?
Proberas skrev:
Annars finns det något som heter Evans Coolant som har en mycket högre kokpunkt fast är rätt dyrt som man kan ha istället för glykol/vatten.
Fast vad vinner man på det ? man har ju samma temperatur ändå, oavsett om det kokar eller ej.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Jo värmen har man kvar, fast det som händer när vatten kokar är väl att de vill ha mer plats? och det är då det kan bli sprickbildning i blocken, Det slipper man om det inte kokar eller hur?
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld http://www.garaget.org/proberas
Min motor gjorde det oxå innan men efter jag renoverade den så bytte jag till större kylare och lite högre tryck på kylarlocket, men tror jag fick bort det genom att jag bytte till kallare termostat. tror den nu är på 71grader. och jag har inte lagt märke till det längre att den skulle efterkoka
grymt tack för alla informativa svar.
Är ny ägare till bilen så ingen aning om den är öppnad.
Jag får väl fundera på nån lösning med större kylare, högre mottryck i locket (nytt kanske?) blir kanske slitet efterhand?
Byte av kylvätska (men fifan vad det verka besvärligt i manualen) men kan vara skönt att veta vad som är i den som ny ägare, tänkte även serva oljor o dyl när jag kommer till en verkstad, tar gladeligen emot tips på vad som bör servas.
Kallare termostat kan man ju prova brukar väl bara finnas 2olika vinter och sommar?
Det är ingen skön känsla att stänga av bilen och höra den bubbla man blir ju rädd att något skall brista av trycket.