I går upptäckte jag att värmepaketet läcker i min Previa. Inte på så vis att det försvinner vatten, men det kommer varmluft trots att värmereglaget står på kallt.
Läcker själva värmepaketet eller finns det en ventil nånstans?
//Mats
Varmt i Previa-94
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Varmt i Previa-94
Låter spontant som värmekranen tycker jag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Varmt i Previa-94
Håller med Glenn. Har själv en Carina som det inte går att stänga av värmen helt. Går heller inte skruva på den helt. Har försökt å justera wiren men de e ju till å riva instrumentpanelen för å komma åt. Funkar det sen ena halvåret så e de tok andra halvåret. Wiren är nu tillbaks där den var från början så pillar jag på kranen lite dom riktigt kalla/varma dagarna.
Jekla konsigt. Wire/vajer och wiren/vajern? Skit samma. Jag tror ni fattar. Jag skruvar bil som jag stafvar.
Jekla konsigt. Wire/vajer och wiren/vajern? Skit samma. Jag tror ni fattar. Jag skruvar bil som jag stafvar.

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Varmt i Previa-94
Wire är engelska och betyder elkabel. Cable är engelska och betyder kontrollina/kontrollkabel (för mekanisk påverkan av något).
Men det är inte många brancher som har lika petig teknisk engelska som flygbranchen, så nästan överallt man läser kallar man kontrollinor för wire/vajer, även på facksidor och böcker/manualer.
Tror frågeställningen var OM det finns en ventil, och det gör det, och den kallas värmekran, och brukar sitta i motorrummet. Frågan är förstås om den gör det på en Previa, som har motorn i mitten, man kanske har hittat på nåt roligare ställe för sagda kran där den är mer lättillgänglig.

Tror frågeställningen var OM det finns en ventil, och det gör det, och den kallas värmekran, och brukar sitta i motorrummet. Frågan är förstås om den gör det på en Previa, som har motorn i mitten, man kanske har hittat på nåt roligare ställe för sagda kran där den är mer lättillgänglig.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: tor 26 mar 2009, 14:05:22
- Bilmodell: Previa
- Årsmodell: 94
- PostOrt: Arboga
Re: Varmt i Previa-94
Tack för svaren!
Det var värmeventilen, som faktiskt sitter väldigt lättåtkomligt under huven. Clipset som låser vajerhöljet orkar inte riktigt låsa fast utan höljet rör sig lite när man drar av värmen. Ska prova med nåt varv med el- eller vulktejp så blir det lite tajtare i clipset.
Det var värmeventilen, som faktiskt sitter väldigt lättåtkomligt under huven. Clipset som låser vajerhöljet orkar inte riktigt låsa fast utan höljet rör sig lite när man drar av värmen. Ska prova med nåt varv med el- eller vulktejp så blir det lite tajtare i clipset.