Toyota Celica. Fråga om motor

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
batchkov
Bilmodell: ccc
Årsmodell: 2000

Toyota Celica. Fråga om motor

Inlägg av batchkov »

Hej alla,

Tänkte införskaffa en Celica -00 och uppåt.

Vad jag märkt är att många bilar på Blocket har problem med oljeförbrukningen. Gäller detta samtliga årsmodeller eller enbart en tidig serie av modellen? Någon som vet vad oljeförbrukningen beror på? Kostnad?

Är även tacksam för andra köpråd som har med ovanstående modell att göra.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Toyota Celica. Fråga om motor

Inlägg av PierreW »

Hej. Motorn som dricker olja är den som sitter i "vanliga" Celican, 1ZZ-FE motorn.
Men man tycker att alla dessa oljedrickare snart borde vara ur världen då det är över 10 år sedan problemet började.
De flesta blev bytta på garanti i början och sedan på goodwill.
Att åtgärda problemet om man ska stå för kalaset själv blir dyrt, riktigt dyrt då man får byta motorblock, resten flyttar man över.
Har motorn gått säg 25000mil så brukar man rekommendera att byta koppling och eventuellt glidskenor och kamkedja när allt ändå är isärtaget.

Letar du efter en T-sport med 2ZZ-GE motorn (192hk) så behöver du inte tänka på de. Vilket för mig är de självklara valet.
Har du en gång provat en T-sport och sedan sätter dig i en vanlig så tror jag du föredrar T-sporten alla dagar :mrgreen:
Upp till 6200rpm är motorerna nästintill lika i karaktären, sedan händer de grejer med 2ZZ-GE motorn :thumbup:

Att tänka på med T-sporten är framför allt att lyssna efter oljud som har med aggregatremmen att göra,
vissa av dem har problem med spännaren som gör att det gnisslar i tid och otid.
Sen är det så att 2ZZ-GE motorn i Celica är en så kallad Japan-spec, alltså inte riktigt likadan som motorn i Corolla T-sport (England).
Celican hade i början problem med vad som kallas "lift-bolts", dem har med de variabla ventil-lyftet att göra.
Dessa blir på nått vis utslitna och till följd av de så tappar man den där toppeffekten som finns över 6200rpm.
Det är dock lätt åtgärdat och inte särskilt dyrt heller. Googla så hittar du mer info om de.

Annars är de som med alla andra bilar, oftast är de föregående ägare som säger mer om bilen än utvändigt skick.
En automattvättad utvändigt sliten bil som körts lugnt och fått den service den ska, kan vara ett bättre val än den där blanka fina stylade som pressats mellan rödljusen och fått sig nått oljebyte vartannat år ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
batchkov

Inlägg av batchkov »

PierreW skrev:Hej. Motorn som dricker olja är den som sitter i "vanliga" Celican, 1ZZ-FE motorn.
Men man tycker att alla dessa oljedrickare snart borde vara ur världen då det är över 10 år sedan problemet började.
De flesta blev bytta på garanti i början och sedan på goodwill.
Att åtgärda problemet om man ska stå för kalaset själv blir dyrt, riktigt dyrt då man får byta motorblock, resten flyttar man över.
Har motorn gått säg 25000mil så brukar man rekommendera att byta koppling och eventuellt glidskenor och kamkedja när allt ändå är isärtaget.

Letar du efter en T-sport med 2ZZ-GE motorn (192hk) så behöver du inte tänka på de. Vilket för mig är de självklara valet.
Har du en gång provat en T-sport och sedan sätter dig i en vanlig så tror jag du föredrar T-sporten alla dagar :mrgreen:
Upp till 6200rpm är motorerna nästintill lika i karaktären, sedan händer de grejer med 2ZZ-GE motorn :thumbup:

Att tänka på med T-sporten är framför allt att lyssna efter oljud som har med aggregatremmen att göra,
vissa av dem har problem med spännaren som gör att det gnisslar i tid och otid.
Sen är det så att 2ZZ-GE motorn i Celica är en så kallad Japan-spec, alltså inte riktigt likadan som motorn i Corolla T-sport (England).
Celican hade i början problem med vad som kallas "lift-bolts", dem har med de variabla ventil-lyftet att göra.
Dessa blir på nått vis utslitna och till följd av de så tappar man den där toppeffekten som finns över 6200rpm.
Det är dock lätt åtgärdat och inte särskilt dyrt heller. Googla så hittar du mer info om de.

Annars är de som med alla andra bilar, oftast är de föregående ägare som säger mer om bilen än utvändigt skick.
En automattvättad utvändigt sliten bil som körts lugnt och fått den service den ska, kan vara ett bättre val än den där blanka fina stylade som pressats mellan rödljusen och fått sig nått oljebyte vartannat år ;)
Tusen tack för ett utförligt svar.

Har funderat på det där med skillnader mellan den vanliga och T-sporten. Förutom att motorn är piggare, fanns finns det för fler fördelar och nackdelar med T-sporten jämfört med den vanliga? T ex stor skillnad i bränsleförbrukning? Försäkring?

En annan fråga som du kanske har koll på. Vet du vilka typiska problem Celican har när motorlampan lyser? Tänkte mer om det finns vissa komponenter som går i sönder i större utsträckning än andra?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

batchkov skrev: Tusen tack för ett utförligt svar.

Har funderat på det där med skillnader mellan den vanliga och T-sporten. Förutom att motorn är piggare, fanns finns det för fler fördelar och nackdelar med T-sporten jämfört med den vanliga? T ex stor skillnad i bränsleförbrukning? Försäkring?

En annan fråga som du kanske har koll på. Vet du vilka typiska problem Celican har när motorlampan lyser? Tänkte mer om det finns vissa komponenter som går i sönder i större utsträckning än andra?
Bränsle förbrukningen beror nog mest på den som kör skulle jag vilja säga.
Mellan T-sport och vanliga motorn så är nog skillnaden marginell, farsan har en Corolla T-sport,
när han inte är på varvningshumör så drar den knappt mer än en likvärdig bil, storleksmässigt sett.
Han drar även husvagn en hel del under sommar halvåret, och att säga att 2ZZ-GE motorn är slö på låga varv är så fel de bara kan bli,
möjligtvis kan de kännas så i och med kicken vid 6200, men vridet räcker gott och väl till vagnen bakom ;)

Försäkringen kan jag tänka mig är lite dyrare pga effekten, men de kollar du lätt upp själv ;)

T-sport med tänd motorlampa har jag faktiskt inte varit med om,
däremot en del katalysatorer och syresensorer (lambdasonder) som pajat på vanliga Celican.
Motorn i den är samma som i Avensis mfl. Bara en liten skillnad i effekten, hur dem fått upp effekten från 129hk vet jag dock ej.

Jag tycker personligen att T-sporten känns mer rejäl på nått vis med sin Yamaha motor osv.
Och T-sporten har ju standard vinge på bakluckan, ser så futtigt ut utan den :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

EN avlägsen bekant körde corolla T-sport förut, den var riktigt snål när han körde, men han kör ju som en kärring, när han sålde bilen fick den nya ägaren flera deciliter högre snittförbrukning.

Det verkar som att den drar ungefär som icke-tsporten så länge man inte utnyttjar effekten, eller snarare, inte varvar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Inlägg av Neblade »

Jag har bara erfarenhet från Corolla T-sporten, men det är ju samma motor. Corollan väger väl ett antal kilo mer.
Det går att köra snålt, men man får vara väldigt lätt på gasfoten. Och den slukar gärna en del i högre hastigheter, här gör ju säkert Corollans höge luftmotstånd lite till, men även att växellådan på T-sport bilarna är så lågt utväxlad på 6:an så att man får ett högt varvtal vid motorvägsfart+.

På 70-90 väg drog min Corolla T-sport cirka 0,7 l/mil. På motorväg fick man ta det lugnt för att klara sig under 0,9 l/mil. Men detta verkar vara väldigt individuellt beroende på körsätt etc. Dock har jag ingen aning om hur en vanlig Corolla beter sig och drar. Det enda som var kul med Corollan var ju just motorn, i övrigt var den som vilken bil som helst. Celican däremot kan nog göra motorn lite mer rättvisa! :thumbup:

Om du provkör en vanlig Celica och en Celica T-sport så tror jag du kommer bli övertygad om att det är en T-sport du ska ha. ;)

edit: Kändes nästan som att jag nedvärderade Corollan... den var som dig bör, jäkligt problemfri. Men sportigheten stannade vid just motorn. Celican borde vara annorlunda. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
batchkov

Inlägg av batchkov »

Neblade skrev:Jag har bara erfarenhet från Corolla T-sporten, men det är ju samma motor. Corollan väger väl ett antal kilo mer.
Det går att köra snålt, men man får vara väldigt lätt på gasfoten. Och den slukar gärna en del i högre hastigheter, här gör ju säkert Corollans höge luftmotstånd lite till, men även att växellådan på T-sport bilarna är så lågt utväxlad på 6:an så att man får ett högt varvtal vid motorvägsfart+.

På 70-90 väg drog min Corolla T-sport cirka 0,7 l/mil. På motorväg fick man ta det lugnt för att klara sig under 0,9 l/mil. Men detta verkar vara väldigt individuellt beroende på körsätt etc. Dock har jag ingen aning om hur en vanlig Corolla beter sig och drar. Det enda som var kul med Corollan var ju just motorn, i övrigt var den som vilken bil som helst. Celican däremot kan nog göra motorn lite mer rättvisa! :thumbup:

Om du provkör en vanlig Celica och en Celica T-sport så tror jag du kommer bli övertygad om att det är en T-sport du ska ha. ;)

edit: Kändes nästan som att jag nedvärderade Corollan... den var som dig bör, jäkligt problemfri. Men sportigheten stannade vid just motorn. Celican borde vara annorlunda. ;)
Fick åka med en sväng i polarens T-sport. En sak är säker: Ska ha en sådan och inget annat. :) Kan tillägga att han hade monterat ett annat luftfilter (open air?) och det lät sjuuukt underbart. Problemet nu är att det finns få med 192 hk motor på t ex Blocket. Men antar väl att det dyker upp några nu när vintern närmar sig, kanske till hyfsade vinterpriser också. Men det löser sig, tack för era svar. Kanske ses på nån klubbträff till nästa år, så har man hunnit fixa till bilen också förhoppningsvis :)
Skriv svar