Köpte in en Toyota Celica för ett par månader sedan som skall bli mitt vinterprojekt.
Jag fick bilen billigt mot att den var sönderkörd.
När jag fick den bolmade den svart rök och tomgången var galet ostabil.
Nu har jag:
Bytt båda lambdasonderna,
Bytt Tempgivare i motor,
Bytt Tomgångsstabilisator,
Kontrollerat MAF'en med voltmeter och rengjort den,
Sedan har jag släclt alla felkoder och låtigt bilen rulla lite.
Efter detta så lyckades jag få den igenom besiktningen MEN!
Jag får dock inte bort den sista felkoden dvs p0172 - system to ritch, dvs att det är för myket luft i bensinblandningen.
Bilen fungerar perfekt, motorn går som en klocka föutom att den är svag i starterna / lågvarv när motorn är varm.
Vad rekomenderar ni som är vana att arbeta med toyotas att jag skall göra härnest?
Antingen så plockar jag ut spridarna och börjar kolla dem, eller så river jag toppen.
jag kan tillägga att jag inte är någon "riktig" mekaniker men jag har inte heller brottomt att fixa bilen.
P0172 - Vad är nästa steg för att släcka felkoden.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: P0172 - Vad är nästa steg för att släcka felkoden.
Årsmodell? 2000?
Motor?
To rich betyder att den går för fett, alltså för mycket bränsle, inte luft.
Rätt logiskt att den då ryker svart.
Även om du mätt upp och rengjort MAF (luftmassemätaren) och tycker den verkar ok, så är den i 99% av gångerna orsaken till de symptomet.
Den är samma på en jädrans massa Toyotamodeller, så att få tag i en beg sådan bör inte vara nått problem,
i alla fall kanske lånat en från en annan bil och provat med. Artnr står nog på givarn vill jag minnas, 22204‑22010 är de i vilket fall
Motor?
To rich betyder att den går för fett, alltså för mycket bränsle, inte luft.
Rätt logiskt att den då ryker svart.
Även om du mätt upp och rengjort MAF (luftmassemätaren) och tycker den verkar ok, så är den i 99% av gångerna orsaken till de symptomet.
Den är samma på en jädrans massa Toyotamodeller, så att få tag i en beg sådan bör inte vara nått problem,
i alla fall kanske lånat en från en annan bil och provat med. Artnr står nog på givarn vill jag minnas, 22204‑22010 är de i vilket fall

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: P0172 - Vad är nästa steg för att släcka felkoden.
ja precis årsmodell 2000, import.
Motor är en 1.8 liters ZZ-FE ? historia 140 hästar.
Tack för tipset!
Motor är en 1.8 liters ZZ-FE ? historia 140 hästar.
Tack för tipset!