Mr2 bromsskivor bak
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Sponsor
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
Mr2 bromsskivor bak
Tänkte montera mr2 skivor och ok bak på en model-f bakaxel till min starlet. Den har bultdelning 4*114,3. Mr2 har 5*114,3 så det måste borras om och originalskivorna har redan 10st borrade hål vilket ställer till en del. Undrar därför om nån bytt till eftermarknadsskivor på sin mr2 och då fått tag på skivor som bara haft 5 borrade hål. Gäller de tidiga mindre skivorna (-90 till höst -92 . Har redan bromsok liggande sen tidigare så vore smidigt om man kunde få till det med dom.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Mr2 bromsskivor bak
Hur ska du centrera dem?
Min -82 rolla-axel centrerar via insidan av ford focus fram-skiva. Då är hålbilden 4x108, så du kan antingen fila eller borra om.
Till Focus finns det många dimensioner på framskivor, kan vara bra att använda minst 280mm om du ska besikta.
Annars är ModelF-trummorna åxå grymt bra på att bromsa.
Min -82 rolla-axel centrerar via insidan av ford focus fram-skiva. Då är hålbilden 4x108, så du kan antingen fila eller borra om.
Till Focus finns det många dimensioner på framskivor, kan vara bra att använda minst 280mm om du ska besikta.
Annars är ModelF-trummorna åxå grymt bra på att bromsa.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Sponsor
Om jag nu får tag i mr2 skivor så har dom rätt storlek på navhålet. Mr2 skivorna är 17mm breda så det är svårt att hitta några alternativ som funkar ihop med oken. Har egentligen inga bekymmer med att borra om och fixa centrerringar men vill försöka komma undan så enkelt som möjligt och helst med toyotadelar rakt igenom hela bilen. Det enda som inte är toyota nu är turbon från saab 9-5 aero.
Tror inte storleken på skivorna har så stor betydelse för besiktning då dom kommer från en 400kg tyngre bil med mer effekt än jag kommer ha vid besiktning med std 4a-ge.
Hade tänkt köra med trummorna till att börja med men det var rejält med gravrost i dom så det kändes lika bra att mecka dit skivor.
Tror inte storleken på skivorna har så stor betydelse för besiktning då dom kommer från en 400kg tyngre bil med mer effekt än jag kommer ha vid besiktning med std 4a-ge.
Hade tänkt köra med trummorna till att börja med men det var rejält med gravrost i dom så det kändes lika bra att mecka dit skivor.
Lexus IS300. Brukis
-
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
4A-GE och en Aero-Turbo?
Det låter som ett bygge av Pipedreams, den turbon levererar snällt 300+...
Ang skivdiameter så har kontrollorganen ökat kraven i takt med modernare bilar. Men en std 4A-GE levererar omkring 130hk? Då räcker det nog med 230mm på en Starlet.
Men välj så stora bakbromsar du kan, när den får så lätt motor och tung bakaxel, för den kommer antagligen att få samma viktfördelning som en MR2.
Är det standardskivor så skulle jag köpa från tex Mekonomen, dom kan ta hem Brembos standardskivor som inte är dyra.
17mm? Det är alltså framskivor du ska sätta bak? Hur löser du handbromsen?

Ang skivdiameter så har kontrollorganen ökat kraven i takt med modernare bilar. Men en std 4A-GE levererar omkring 130hk? Då räcker det nog med 230mm på en Starlet.
Men välj så stora bakbromsar du kan, när den får så lätt motor och tung bakaxel, för den kommer antagligen att få samma viktfördelning som en MR2.
Är det standardskivor så skulle jag köpa från tex Mekonomen, dom kan ta hem Brembos standardskivor som inte är dyra.
17mm? Det är alltså framskivor du ska sätta bak? Hur löser du handbromsen?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Sponsor
Det är mr2 originalok bak med inbyggd handbroms. Den har ventilerade skivor även bak och dom ligger på 263mm så det ska räcka till tycker jag. Problemet är det att skivorna original och även pirat ofta redan har 10st hål borrade. Kan ju iofs chansa och beställa hem och returnera om de har för många hål.
Lexus IS300. Brukis
- Johnny Blade
- Pay User
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Kontakt:
Bakskiva från Celica Supra då? För liten bromsyta kanske?
http://autokatalogen.se/afw/borlange/vi ... ?id=330691
http://autokatalogen.se/afw/borlange/vi ... ?id=330691
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Sponsor
Jo jag kollade på dom men dom är så höga (djupa) att oket hamnar så långt in att det blir mer jobb med adapter till oket. Men jag får mäta lite noggrannare när jag plockat bort sköldarna från axeln.
Lexus IS300. Brukis