Hej,
vet någon om detta är en svår uppgift att fixa?
kanske en skiss skulle sitta på plats till mej.
Byte torkar motor på en Verson -06
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Byte torkar motor på en Verson -06
Hur långt är ett snöre...
Det beror ju helt på dina förkunskaper vad gäller bilmekande. De är en del grejer som kan gå galet när man ska skruva med torkarlänkage.
Klämda fingrar, torkare som går ner på huven, repad framruta, spräckt skyddsplast framför vindruta osv.
Nån skiss på just torkarmotorn finns inte online i min vetskap. Denna bara, http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2006_T ... _8501.html
Men i regel så brukar man släppa skyddsplasten vid torkarna så man kommer åt att lossa kulleden på torkarmotorn.
Brukar gå att bryta loss med lämpligt föremål, exempelvis en stor spårmejsel.
Och se till att torkarna ligger i sitt undre viloläge.
Så långt är de ganska lugnt.
De tricksiga är om den nya motorn saknar kulled, då måste man flytta över den till nya motorn.
Och då gäller det att den nästan hamnar exakt på splines kuggen rätt, annars kan nått av de ovan nämnda inträffa.
Lättast är att koppla in nya motorn i kontakten och köra en torkar cykel och sen låta den stanna i viloläget.
Då har du båda motorerna "nollade" så att säga.
Sen är det "bara" att lossa muttern till kulleden och flytta över.
En liten dutt lämpligt fett på kulleden innan du klickar dit länkaget igen är att föredra.
Dock inte koppar eller alupasta då det är plast i hondelen på länkaget.

Det beror ju helt på dina förkunskaper vad gäller bilmekande. De är en del grejer som kan gå galet när man ska skruva med torkarlänkage.
Klämda fingrar, torkare som går ner på huven, repad framruta, spräckt skyddsplast framför vindruta osv.
Nån skiss på just torkarmotorn finns inte online i min vetskap. Denna bara, http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2006_T ... _8501.html
Men i regel så brukar man släppa skyddsplasten vid torkarna så man kommer åt att lossa kulleden på torkarmotorn.
Brukar gå att bryta loss med lämpligt föremål, exempelvis en stor spårmejsel.
Och se till att torkarna ligger i sitt undre viloläge.
Så långt är de ganska lugnt.
De tricksiga är om den nya motorn saknar kulled, då måste man flytta över den till nya motorn.
Och då gäller det att den nästan hamnar exakt på splines kuggen rätt, annars kan nått av de ovan nämnda inträffa.
Lättast är att koppla in nya motorn i kontakten och köra en torkar cykel och sen låta den stanna i viloläget.
Då har du båda motorerna "nollade" så att säga.
Sen är det "bara" att lossa muttern till kulleden och flytta över.
En liten dutt lämpligt fett på kulleden innan du klickar dit länkaget igen är att föredra.
Dock inte koppar eller alupasta då det är plast i hondelen på länkaget.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Byte torkar motor på en Verson -06
har inte alla fingrar mitt i handen iaf, har skruvat ganska mkt.
Dock aldrig i denna tyoyta.
Ville veta om den sitter svår åtkommligt. Men jag tror den sitter ganska lätt att komma åt.
har inte kolla detta ännu men jag öppnar och ser.
Dock aldrig i denna tyoyta.
Ville veta om den sitter svår åtkommligt. Men jag tror den sitter ganska lätt att komma åt.
har inte kolla detta ännu men jag öppnar och ser.