Hej,
Jag har en Toyota Corolla -89:a. När jag kört nu den senaste veckan har det ibland uppstått värme från höger framhjul och även lukt bränt en gång när jag kört.
Ni som kan lite mer än vad jag kan, vad kan detta vara för något och vad tror ni eventuellt det skulle kosta att fixa till de?
Tack på förhand från en rätt okunnig människa!
Värme från höger framhjul
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Värme från höger framhjul
Kärvande glidkolvar i bromsoket som gör att bromsen ligger på är inte helt ovanligt på så gamla bilar. Kostar några tusenlappar att få fixat på verkstad inkl. nya bromsok. Renoverar du själv kan det kosta ingenting till några hundringar. Eftersom du själv säger att du inte har koll så föreslår jag det tidigare. Bromsar är viktiga att de funkar som de ska.
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
ligger bromsarna på brukar skivorna bli blånerade, kolla det ? ..annars kan det ju vara lagret också, men det brukar höras.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Vissa bilfirmor verkar lite lata och byter bara oket rakt av, vilket lätt kan dra iväg ett par tusen. Andra tar sig tid och försöker motionera igång och smörja upp oket, vilkte ofta kan lyckas och då är det i princip bara arbetskostnad.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Å andra sidan är arbetskostnaden hög på en bilverkstad, vi tog 800:- i timman när jag jobbade med bilar, och det var på 90-talet.. tveksamt om det lönar sej i de flesta fall faktiskt.
..Gör man det själv är det ju en annan sak förstås.
..Gör man det själv är det ju en annan sak förstås.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Tack för svaren!
Värmen uppstår bara när jag kört en längre sträcka. Kan jag fortsätta köra kortare sträckor eller bör jag låta bilen stå tills det är fixat? Tycker fortfarande bromsen tar bra.
Tack!
Värmen uppstår bara när jag kört en längre sträcka. Kan jag fortsätta köra kortare sträckor eller bör jag låta bilen stå tills det är fixat? Tycker fortfarande bromsen tar bra.
Tack!
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Glenn: Det var ganska dyrt. Meca verkstaden jag pratade med för några dagar sedan tog 630kr + moms/timme om jag inte minns fel.
Var i somras hos en polare som skruvar en hel del i bilar och han gjorde precis en sådan uppmjukning av bägge OKen bak på en bil när jag var där. Det tog nog inte mer än nån timme för bägge sidor...
Men visst beror det på vad OKen kostar och vilken timpenning det rör sig om...
jstrom: Det som kan hända om du fortsätter köra är förutom högre bränsleförbrukning och att du nöter upp beläggen, är väl att skivan kan bli varm och slå sig. Jag skulle nog rekommendera att köra så lite som möjligt och få det fixat snarast.
Var i somras hos en polare som skruvar en hel del i bilar och han gjorde precis en sådan uppmjukning av bägge OKen bak på en bil när jag var där. Det tog nog inte mer än nån timme för bägge sidor...
Men visst beror det på vad OKen kostar och vilken timpenning det rör sig om...
jstrom: Det som kan hända om du fortsätter köra är förutom högre bränsleförbrukning och att du nöter upp beläggen, är väl att skivan kan bli varm och slå sig. Jag skulle nog rekommendera att köra så lite som möjligt och få det fixat snarast.