Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?
Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?
Jag har hittat en annons på blocket med en 2002 corolla, jag slog på mekonomens hemsida och såg att den har motornummer 3ZZ-FE.
Är det verkligen kamrem i denna motor eller är det den nya med kamkedja?
I annonsen står det, "kamrem bytes vid 12000mil."
//K
Är det verkligen kamrem i denna motor eller är det den nya med kamkedja?
I annonsen står det, "kamrem bytes vid 12000mil."
//K
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?
Näe, kedja på den, mig veterligen. Alla ZZ är kedjedrivna...
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?
Ja, Alla VVT-i/VVTL-i motorer är väl kedjedrivna?
Dock har de väl gjort den stora servicen på bilen, var 6000:e mil, kostar omkring 4800 kr
(jmf. Toyota Linköping på min CTS, dock gäller det priset Corolla T-sport med 2zz-ge motorn, borde vara liknande service.)
Dock har de väl gjort den stora servicen på bilen, var 6000:e mil, kostar omkring 4800 kr
(jmf. Toyota Linköping på min CTS, dock gäller det priset Corolla T-sport med 2zz-ge motorn, borde vara liknande service.)
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?
Vad är det som ingår i den stora servicen? dvs 6000mil
Min verkstad talade sig varm för kamkedjan för att den inte behöver bytas ut och för att man sparar massor av pengar på det, men om man måste serva den dyrt var 6000/mil istället så faller väl poängen med det?
Och vad är det som skiljer Tsport motorn från den vanliga motorn? ÄR det helt olika kammar och topp eller helt olika motorer?
//K
Min verkstad talade sig varm för kamkedjan för att den inte behöver bytas ut och för att man sparar massor av pengar på det, men om man måste serva den dyrt var 6000/mil istället så faller väl poängen med det?
Och vad är det som skiljer Tsport motorn från den vanliga motorn? ÄR det helt olika kammar och topp eller helt olika motorer?
//K
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?
Skulle tro de finns 1,4 liter (4ZZ-FE), 1,6 liter (3ZZ-FE) å två på 1,8 liter (2ZZ-GE) varav den ena med kompressor(2ZZ-GZE) till Corollan. 1,4 sitter i enklaste modellen. 1,6 liter är vanligast. 1,8 liter sitter i T-sport (samma motor sitter även i Celica) och den med kompressor tillverkades i begränsad upplaga. Mer om ZZ motorerna finns att läsa på http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_ZZ_enginekebarb skrev:Och vad är det som skiljer Tsport motorn från den vanliga motorn? ÄR det helt olika kammar och topp eller helt olika motorer?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?
Jag såg faktiskt en Corolla T-sport compressor här i ljungbyhed en gång.
Men ah, det var OT.
Hursomhelst, ta inte bara första bästa anbud du får på servicen, utan fråga runt lite.
Men ah, det var OT.
Hursomhelst, ta inte bara första bästa anbud du får på servicen, utan fråga runt lite.
Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?
Borde det inte gå att klämma ner den lite starkare 190Hp 1.8l motorn i en nyare MR2?
Det är ju trots allt 50hk extra.
Någon som har koll?
Det är ju trots allt 50hk extra.
Någon som har koll?
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?
De mesta går ju. Finns dom som byggd 4wd av MR2orna å petat i V6or i andra så. Skulle dock tro att i nyare MR2 e de turbo eller kompressor ist. De e väll 1ZZ-FE i MR2orna å den större är en 2ZZ-GE så de e säkert rätt olika både mekaniskt å elektroniskt.kebarb skrev:Borde det inte gå att klämma ner den lite starkare 190Hp 1.8l motorn i en nyare MR2?
Det är ju trots allt 50hk extra.
Någon som har koll?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?
Det går att hänga i 2ZZ-GE, finns dem som gjort det. Största problemet är väl kabelstam/elektoniken samt att de ju fortfarande är rätt dyra.Dale skrev:De mesta går ju. Finns dom som byggd 4wd av MR2orna å petat i V6or i andra så. Skulle dock tro att i nyare MR2 e de turbo eller kompressor ist. De e väll 1ZZ-FE i MR2orna å den större är en 2ZZ-GE så de e säkert rätt olika både mekaniskt å elektroniskt.kebarb skrev:Borde det inte gå att klämma ner den lite starkare 190Hp 1.8l motorn i en nyare MR2?
Det är ju trots allt 50hk extra.
Någon som har koll?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?
Antar de e därför de blir en snurra av något slag ist.Larco skrev:Det går att hänga i 2ZZ-GE, finns dem som gjort det. Största problemet är väl kabelstam/elektoniken samt att de ju fortfarande är rätt dyra.Dale skrev:De mesta går ju. Finns dom som byggd 4wd av MR2orna å petat i V6or i andra så. Skulle dock tro att i nyare MR2 e de turbo eller kompressor ist. De e väll 1ZZ-FE i MR2orna å den större är en 2ZZ-GE så de e säkert rätt olika både mekaniskt å elektroniskt.kebarb skrev:Borde det inte gå att klämma ner den lite starkare 190Hp 1.8l motorn i en nyare MR2?
Det är ju trots allt 50hk extra.
Någon som har koll?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]