Hej!
Jag har en Starlet 1987 som jag nyligen besiktade men fick bakslag pga hög CO halt på tomgången. Besiktningsmannen misstänkte att automatchoken ligger på för hårt. Detta tycker även jag låter rimligt. Vet någon hur man ställer ner den och var på förgasaren den sitter. Eller alternativt om det kan vara något annat fel?
Obs. Jag är ny på sidan så jag vet inte om det kanske redan finns någon tråd om det här.
Tack på förhand!
Toyota Starlet hög CO halt på tomgång
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Toyota Starlet
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Sverige
Toyota Starlet hög CO halt på tomgång
Senast redigerad av chrillelill den sön 09 okt 2011, 18:23:51, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Toyota Starlet hög CO2 halt på tomgång
Co heter det, inte Co2.
Nu till frågan. Just dessa Starletar tar lite extra lång tid innan choke och snabbtomgång går ur funktion. Motorn måste vara ordentligt genomvarm och fungerar exvis inte temostaten ordentligt blir motorn inte detta. Detta måste du säkerställa innan du börjar skruva. Blandningsjusteringsskruven kräver specialverktyg.
Nu till frågan. Just dessa Starletar tar lite extra lång tid innan choke och snabbtomgång går ur funktion. Motorn måste vara ordentligt genomvarm och fungerar exvis inte temostaten ordentligt blir motorn inte detta. Detta måste du säkerställa innan du börjar skruva. Blandningsjusteringsskruven kräver specialverktyg.
-
Re: Toyota Starlet hög CO halt på tomgång
Oj fel av mig!
Jo jag har förstått att den sitter i länge. Men inför besiktningen hade jag varmkört den och tankat i lite etanol för att vara på den säkra sidan. Men värdet var ändå uppe på 9.5 och gränsen ligger på 3 tror jag?
Och termostaten är bytt för inte allt för länge sedan av förra ägaren.
Den går ju dock lite kallt. Vart sitter justerskruven?
Jo jag har förstått att den sitter i länge. Men inför besiktningen hade jag varmkört den och tankat i lite etanol för att vara på den säkra sidan. Men värdet var ändå uppe på 9.5 och gränsen ligger på 3 tror jag?
Och termostaten är bytt för inte allt för länge sedan av förra ägaren.
Den går ju dock lite kallt. Vart sitter justerskruven?
Vilken Co-halt har du när kylfläkten går?
-
Jag vet inte vad CO halten ligger på då. Har tyvärr inte haft möjlighet att testa då.