Hej, jag är ny medlem pga. att jag igår bestämde mig att köpa en Auris -07 2,0D, som jag dock får vänta någon vecka att hämta ut.
Jag hade läst på ganska ordenligt om både Auris och dess uppenbara konkurrenter och mycket talade för den, så till stor del hade jag nog bestämt mig på teoretiska grunder, förutsatt provkörningen inte sade emot. Jag blev på det stora hela minst lika nöjd som jag hade hoppats, men en sak störde mig. Jag upplevde bilen som ganska stötig i fjädringen, även i lugn stadstrafik, samt att det var märkbara vibrationer i sätet även vid låg fart. Det gjorde mig besviken, men jag ansåg inte att det var skäl nog att avstå ett köp.
Nu har jag läst här på forumet, och det engelska forum som länkades till, att de Dunlop som sitter på som original inte alls fungerar bra på just Auris, och funderar därför på om det egentligen är däcken som är problemet, snarare än bilen? Framdäcken var nästan slut dessutom, så det kommer ändå bli dags att byta till våren.
Vad har ni andra Aurisägare för erfarenheter av detta? Är bilen stötig, och i så fall, är det däckberoende?
Auris och stötighet -- däckrelaterat?
-
- Bilmodell: Auris 2,0D
- Årsmodell: 2007
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Auris och stötighet -- däckrelaterat?
Nåt som kan göra bilen väldigt stötig är om man har för mycket luft i däcken. Det behöver inte ens vara medvetet, jag upptäckte att jag hade 2,6 bar i min rav som ska ha 2,0 enligt boken, högst troligt på grund av felaktig mätare på lokala macken. Sänkte till 2,2 och bilen blev helt plötsligt riktigt bekväm att åka i.
Generellt kan man väl säga att ju hårdare och stötigare däcken är (om det nu beror på tryck eller på däckens utformning och uppbyggnad eller på nåt annat), desto lägre blir rullfriktionen och därmed bränsleförbrukningen. Därför väljer ofta biltillverkarna däck som inte är helt optimala ur komforthänseende.
Kuriosa: Tåg har stenhårda hjul (av stål, vanligtvis), och dom rullar milsvis när man väl har fått upp farten. Det är inga större problem att få rull på ett lok på 85 ton som står på plant spår med enbart handkraft.
Generellt kan man väl säga att ju hårdare och stötigare däcken är (om det nu beror på tryck eller på däckens utformning och uppbyggnad eller på nåt annat), desto lägre blir rullfriktionen och därmed bränsleförbrukningen. Därför väljer ofta biltillverkarna däck som inte är helt optimala ur komforthänseende.
Kuriosa: Tåg har stenhårda hjul (av stål, vanligtvis), och dom rullar milsvis när man väl har fått upp farten. Det är inga större problem att få rull på ett lok på 85 ton som står på plant spår med enbart handkraft.
-
Jo det slog mig att däcken skulle kunna vara för hårt pumpade, men jag tänkte att bilsäljaren borde ha koll på det och inte vill att man upplever bilen som stötig. Fast de kanske inte har så noga koll på det. De hade inte ens noterat att däcken fram började bli på gränsen i mönsterdjup.
Däremot kan det mycket väl tänkas att det ligger något i att Toyota medvetet har valt Dunlopdäcken för att de prioriterat bränselförbrukning framför komfort.
Nå, jag får väl känna hur bilen känns när jag hämtat ut den. Känns den fortfarande stötig får jag väl kontrollera trycket och se om det ligger för högt. Det lär i vart fall bli dags för nya däck till våren, och då får jag fundera på vad jag vill ha.
Däremot kan det mycket väl tänkas att det ligger något i att Toyota medvetet har valt Dunlopdäcken för att de prioriterat bränselförbrukning framför komfort.
Nå, jag får väl känna hur bilen känns när jag hämtat ut den. Känns den fortfarande stötig får jag väl kontrollera trycket och se om det ligger för högt. Det lär i vart fall bli dags för nya däck till våren, och då får jag fundera på vad jag vill ha.
-
Nu har jag haft min Auris i några veckor och stötigheten och bullret har varit ett rejält smolk i bägaren på en annars mycket trevlig och bra bil.
Nå, för några dagar sedan lade jag på dubbdäcken, en omgång lätt begagnade Hakkapeliitta 5 som jag fick med bilen. Det är nästan löjligt, men bilen går både tystare och väldigt mycket mjukare med dubbdäcken än med sommardäcken. Det är inte alls perfekt, men klart mycket bättre. De snabba hårda vibrationerna är borta och ersatta av mjukare mera lågfrekventa dito. Förhoppningsvis blir det ännu bättre om jag lägger på ett par nya Michelin till sommaren.
Nå, för några dagar sedan lade jag på dubbdäcken, en omgång lätt begagnade Hakkapeliitta 5 som jag fick med bilen. Det är nästan löjligt, men bilen går både tystare och väldigt mycket mjukare med dubbdäcken än med sommardäcken. Det är inte alls perfekt, men klart mycket bättre. De snabba hårda vibrationerna är borta och ersatta av mjukare mera lågfrekventa dito. Förhoppningsvis blir det ännu bättre om jag lägger på ett par nya Michelin till sommaren.
- YarisMek
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 2010
- Land (Country): Sverige
Kan vara att bilen hade ståt ett längre tag med dom sommardäcken o vanligt tryck (2-2,4bar)... Då bli det defekt i däcket... 1 platt yta, då hjälper det ibland köra 100-120km/h några mil. Men med otur så får man byta däcken. Om ett bil ska stå mer än några månader utan någon körning rekomendera jag 3-3,5bar som nya bilar har från fabrik. Då klara sig däcken stå ett tag.