Rav4 D-4D 2005 ojämnt drag och nervös
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Rav4 D-4D 2005 ojämnt drag och nervös
En bekant har en Rav4 D-4D (diesel) 2005 chassinummer JTEHG20V206094512 med 1CD-FTV motorn cirka 17 tusen mil regelbundet servad hos "märkesverkstad". Bilen har fått för sig att ibland strula. Är uppe i helgen och vi har provkört och så klart fungerar den som den ska. Annars så märker man det om man till exempel ska göra en omkörning och drar på växlarna så händer det nått strax före 3000 varv. Då tappar motorn drag och efter några sekunder kommer det en boost som känns mer än vanligt. Efter en sån grej så blir gasen nervös. Tittar på gaspedalen så e de som det drar iväg direkt. Inga felkoder syns heller på Mekonomenverkstadens apparat. Verkstan trodde nått kärvande gasspjäll. Kan de vara möjligt eller har ni någon annan ide? Laddtryck? Givare?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Hanzzon
- Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: EDSBYN
- Land (Country): Sverige
Re: Rav4 D-4D 2005 ojämnt drag och nervös
Det enda liknande jag har varit med om på en Rav-4 diesel har varit igensotad och kärvande EGR-ventil som sitter rätt lämpligt till i framkant och längst upp på motorn som går att ta bort och göra ren ordentligt med tex "förgasar/insugsrengöring" samtidigt som man "tvångskör" den med 12V (samt damsuga ur insugskanalen under EGR-ventilen för att undvika att "sot-kakor" ramlar in i insug och vidare in i motorn!).
Kärvar denna kan motorn bete sig ganska märkligt/orkeslöst om den fastnar i bland och funkar i bland och det är inte säkert det syns vid diagnos.
Detta med EGR-ventiler är ett stort problem på väldigt många modernare dieselar och vi har bytt ut EGR-ventiler på Peugeot-07 och -08:or, Volvo -06, Citroén-08 samt Hyundai-07 på mitt jobb, i sista fallet gick dock ventilen att göra ren så funkade den igen liksom på den Rav-4 jag varit med om sot-problemet på, övriga hade förmodligen brunnit upp när dom kärvade och det blev därmed betydligt dyrare byten med nya prylar på de Européiska bilarna.
Även skit i bränslefiltret/tank med dålig diesel har jag varit med om på i en Landcruiser D4-D med liknande symtom och kan vara värt att kolla.
Rekomenderar att kolla upp detta och hålla tummarna att det är så "enkelt" som att göra rent nått utav det!
Lycka till!
Kärvar denna kan motorn bete sig ganska märkligt/orkeslöst om den fastnar i bland och funkar i bland och det är inte säkert det syns vid diagnos.
Detta med EGR-ventiler är ett stort problem på väldigt många modernare dieselar och vi har bytt ut EGR-ventiler på Peugeot-07 och -08:or, Volvo -06, Citroén-08 samt Hyundai-07 på mitt jobb, i sista fallet gick dock ventilen att göra ren så funkade den igen liksom på den Rav-4 jag varit med om sot-problemet på, övriga hade förmodligen brunnit upp när dom kärvade och det blev därmed betydligt dyrare byten med nya prylar på de Européiska bilarna.
Även skit i bränslefiltret/tank med dålig diesel har jag varit med om på i en Landcruiser D4-D med liknande symtom och kan vara värt att kolla.
Rekomenderar att kolla upp detta och hålla tummarna att det är så "enkelt" som att göra rent nått utav det!
Lycka till!