Hej,
Försökte byta bromsbelägg bak på min Corolla -03 men har svårt att få dit de nya beläggen. Det sitter ett "metall bläck" mellan beläggen och bromsoket som gör det omöjligt för mig att få dit dem.
Vad har dessa bläck för funktion? Just nu kör jag utan dem, ska jag lämna in bilen på verkstad så de får sätta dit dem för jag lyckas inte?
Bromsbyte bak Corolla -03
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Bromsbyte bak Corolla -03
demios skrev:Hej,
Försökte byta bromsbelägg bak på min Corolla -03 men har svårt att få dit de nya beläggen. Det sitter ett "metall bläck" mellan beläggen och bromsoket som gör det omöjligt för mig att få dit dem.
Vad har dessa bläck för funktion? Just nu kör jag utan dem, ska jag lämna in bilen på verkstad så de får sätta dit dem för jag lyckas inte?
Just av denna anledning avråder jag folk från att meka med bromsar.
Du måste skruva loss hela bygeln som Oket sitter i och slipa/fila bort rosten som blivit under metallbläcken.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Tack för svaret hade jag vetat att det var så kärvt hade jag lämnat in bilen.
Men vad har bläcket för funktion och går det att köra utan?
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
demios skrev:Tack för svaret hade jag vetat att det var så kärvt hade jag lämnat in bilen.
Tar du bort dessa bläck så kommer du garanterat att få ett klonkande ljud när klotsarna flyttar sig i hållaren.
Bläcken håller klotsarna på plats helt enkelt.
Sen förhindrar dem naturligtvis att klotsarna totalt fastnar i Ok-hållaren pga rost.
Bläcken är i ett rostfritt material nämligen

De tog ca ett halvår efter att den generationen av Corolla kom till Sverige, sen började de rosta fast bak.
Så det är ett välkänt problem dessa förbenade klotsar.
Enda som hjälper är att smörja upp, alltså ta isär och fila bort rosten, lägga alu/kopparpasta på anliggnings ytorna.
Monterar man nya klotsar så ska man bara fila/slipa under bläcken i Ok-hållaren,
färgen på klotsarna ska man försöka att INTE ta bort. Bara smörja på lite pasta.
Jag gör rent klotsarna 2 ggr per år på min fars T-sport, vid hjulbytena.
Har bytt klotsar en gång fram och bak på 12000mil

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Tackar för svaret
, få se om jag lämnar in bilen eller om jag filar själv.