Motorbyte Avensis -08

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Motorbyte Avensis -08

Inlägg av Speedo »

Det här är mest av nyfikenhet... En polare skulle byta bil, och jag rekommenderade Toyota som en problemfri bil. Han skaffade en Avensis kombi -08 diesel. Som tur var hade den TKG garanti, för när han skulle serva den bara några veckor efter inköp meddelade Toyota att det bubblade i kylsystemet och att "fodrena satt sig" så motorn var tvungen att bytas. Motorn är nu bytt och allt förhoppningsvis frid och fröjd, men kan någon förklara detta för mig för det låter helt vansinnigt?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Motorbyte Avensis -08

Inlägg av PierreW »

Speedo skrev:Det här är mest av nyfikenhet... En polare skulle byta bil, och jag rekommenderade Toyota som en problemfri bil. Han skaffade en Avensis kombi -08 diesel. Som tur var hade den TKG garanti, för när han skulle serva den bara några veckor efter inköp meddelade Toyota att det bubblade i kylsystemet och att "fodrena satt sig" så motorn var tvungen att bytas. Motorn är nu bytt och allt förhoppningsvis frid och fröjd, men kan någon förklara detta för mig för det låter helt vansinnigt?

Problem med otäta topplockspackningar på AD motorn är tyvärr ingen ovanlighet.
Finns lite blandade orsaker, som i detta fallet, dock är det inte lösa foder i som på "större" dieslar, sen packningar som helt enkelt inte hållit tätt,
ingen skevning i varken block eller topp och inget övrigt slitage i materialet kring tätningsytorna.

En Taxi vi sålde med 177hästarn i, den byttes packning på 2ggr under 20000mil.
Toyota hade då inget bra svar på varför den gick sönder.
Men jag antar att nånting blev ändrat för sedan gick den över 40000 innan dem köpte ny bil.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Motorbyte Avensis -08

Inlägg av Speedo »

Ok, fast det konstiga här är att dom fick byta hela blocket...
Det stämmer inte att fodret kan ha satt sig, för de är inte lösa?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Motorbyte Avensis -08

Inlägg av PierreW »

Speedo skrev:Ok, fast det konstiga här är att dom fick byta hela blocket...
Det stämmer inte att fodret kan ha satt sig, för de är inte lösa?
Man kan ju få en sjunkning av cylinderloppen ändå av olika anledningar.
Det ligger en gjuten beläggning i loppen, man kan väl kalla det för foder,
men det går i alla fall inte köpa lösa att byta.
Inget jag var med om under min tid, inte va jag minns i alla fall ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Motorbyte Avensis -08

Inlägg av Prankster »

Har sett diesel toyotor av nyare snitt där fodrena blivit ovala, syntes med blotta ögat. Kanske det som hänt? Även sett både skeva block o toppar. Men aldrig några problem efter byte, så dom fick väl tänka till lite o fick till de rätt bra verkar de som! :thumbup:
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Motorbyte Avensis -08

Inlägg av Dale »

De där med ovala cylindrar har jag sett och hört med men minns inte på/i vilken motor. De var iaf att värmen expanderar ju de mesta men det blir svårt å expandera mellan cylindrarna och därav är dom ovala när dom e kalla.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar