Hej på er
Har en Avensis enligt rubrik som låter lite mystiskt när man "släpper av" på gasen.
Någon form av avgas/insugsljud, lite åt det mörkare hållet.
Så fort man drar på igen så försvinner ljudet, i övrigt går bilen bra.
Vad kan detta vara, är det normalt?
Har inte haft en sådan här bil tidigare så jag är nybörjare.
Bilen har gått ca 6000mil.
MVH
Kalle M
Avensis -05, D4D, 177hk insugsljud?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Avensis -05, D4D, 177hk insugsljud?
Hej.kalmo skrev:Hej på er
Har en Avensis enligt rubrik som låter lite mystiskt när man "släpper av" på gasen.
Någon form av avgas/insugsljud, lite åt det mörkare hållet.
Så fort man drar på igen så försvinner ljudet, i övrigt går bilen bra.
Vad kan detta vara, är det normalt?
Har inte haft en sådan här bil tidigare så jag är nybörjare.
Bilen har gått ca 6000mil.
MVH
Kalle M
Ett morrande ljud brukar bli på Dieslarna, precis som du beskriver vid gassläpp/motorbroms.
Om bilen har fått sin 6000 mila service med luft och dieselfilterbyte kan de vara på sin plats att ta sig en titt på luftfilterburken.
Vill minnas att det brukar bli lite glapp i luftintaget som går ut från burken, sitter en typ av skumgummi där som ska hålla plaströret på plats.
Det brukar räcka med att rycka lite i burken som man gör vid filterbyte för att de ljudet ska uppstå.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Hej igen!
Stort tack för tipset PierreW!
Kollade "insugssnorkeln" och den var en aning lös, tog loss den, drog ett varv vulktejp runt och tryckte tillbaks den.
Skall erkänna att jag tvivlade på att det skulle hjälpa, men vid provkörningen så var ljudet borta.
Succe!!
MVH
Kalle M
Stort tack för tipset PierreW!
Kollade "insugssnorkeln" och den var en aning lös, tog loss den, drog ett varv vulktejp runt och tryckte tillbaks den.
Skall erkänna att jag tvivlade på att det skulle hjälpa, men vid provkörningen så var ljudet borta.
Succe!!
MVH
Kalle M
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?