Lambda-sensorer, spelar märket roll?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
p_k
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Lambda-sensorer, spelar märket roll?

Inlägg av p_k »

Hej, min Avensis D4 har nu också drabbats av döda sensorer. Jag läste på nåt engelskt forum att Denso-sensorer var det man skulle ha i 1AZ-FSE men fick besked från lambdapower.co.uk att med kontakterna jag hade i bilen blev det NGK i stället.

Spelar detta någon roll? Jag tänker köpa märkesgrejor men vill inte lägga 1 000kr på NGK om den skulle funka sämre än Denso.

Tillägg: Kan någon plocka ut Toyotas OE / OEM nummer för "bank 1 sensor 1" och "bank 2 sensor 1" så hade det underlättat!

Mvh Peter
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Lambda-sensorer, spelar märket roll?

Inlägg av PierreW »

p_k skrev:Hej, min Avensis D4 har nu också drabbats av döda sensorer. Jag läste på nåt engelskt forum att Denso-sensorer var det man skulle ha i 1AZ-FSE men fick besked från lambdapower.co.uk att med kontakterna jag hade i bilen blev det NGK i stället.

Spelar detta någon roll? Jag tänker köpa märkesgrejor men vill inte lägga 1 000kr på NGK om den skulle funka sämre än Denso.

Tillägg: Kan någon plocka ut Toyotas OE / OEM nummer för "bank 1 sensor 1" och "bank 2 sensor 1" så hade det underlättat!

Mvh Peter

Risken att köpa en NGK är väl att den är kopierad från en gammal spec.
Toyota påstår att Denso förbättrat sensorerna just pga att dem går sönder.

Bank 1 osv får du ta med Toyotaverkstan för de verkar inte stämma på alla motorer tydligen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
p_k
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Re: Lambda-sensorer, spelar märket roll?

Inlägg av p_k »

Tack för svar! Jag beställde till slut Denso från http://www.sparkplugs.co.uk. Jämförde först kabellängder och kontakter, sen blev det ett samtal till Toyota också för säkerhets skull.

På min bil är Toyotas beteckning för B1 S1 (övre högra sonden) 8946520660, Densos sond heter DOX-0238.

B2 S1 (övre vänstra) heter 8946520750 och Densos DOX-0204.

Återstår att se hur länge det dröjer innan de nedre också tackar för sig :thumbdown:
Skriv svar