skillnad mellan Avensis 2.2 150hp och 2.2 177hp?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
kaffekoko
Bilmodell: avensis 2.2d
Årsmodell: 2007

Re: skillnad mellan Avensis 2.2 150hp och 2.2 177hp?

Inlägg av kaffekoko »

Jag har en avensis 177hk -07. Chippad med 204hk chip. Har ägt bilen ca 9 månader och hunnit med ca 4500mil. Valde just toyota avensis för att
*den var sveriges säkraste bil
*diesel=hyffsat snål
*toyota = bra kvalite
*låga utsläpp av NOx ="billig" skatt 3600kr/år vilket är lite för en så gammal diesel.

Snittade innan chip ca 0.65l/mil försiktig körning. Inga större problem att få den att dra 0.8. Motorn är inte speciellt snål om man jämför med t.ex. mb220 som knappt går att få över 0.6. Detta beror bland annat på hög avgasrening. Motorn är ganska seg innan 17-1800varv (då går turbon in). Ingen större skillnad med chippet heller. Inte speciellt lämplig att dra tung med! Efter 2000varv drar den iväg rätt bra. Men väldigt kort stund, sen är det dax att växla. Dieselmotorer skall ha automat! Något som jag tyvärr fick välja bort om jag skulle ha avensis. Känns som toyota ligger efter en bit på dieselsidan om man, antagligen pga. usa-marknaden.

Hitills har den gått som en klocka! Xenonljuset är dock dåliga .. betydligt sämre än t.ex. volvo. Trots att man bytt strålkastarna nyligen på garantin (60mån garanti), reflektorerna bränns.
Skriv svar