Hoppas någon här kan hjälpa mig. Verkstäderna har inte lyckats.
Har en Rav 4 (-00). Ibland dunkar det kraftigt bakifrån. Det är ett väldigt hårt rytmiskt ljud som känns i hela bilen. Dunkandet påverkas inte av om om jag växlar eller frikopplar utan följer hjulens hastighet. Det uppstår oftast när jag kört en stund, typ mer än en mil. Jag kan inte provocera fram det men om jag drar i handbromsen under färd dunkar det till på ett liknande sätt.
Handbromsen har smörjts och spänts. Bromsklossarna har bytts. Bussningen vid drivaxeln (tror jag det heter) bak har bytts. Men problemet kvarstår.
Jag har nu upptäckt att bromstrumman vänster bak blir väldigt varm. Det kan kanske vara relaterat till dunkandet?
Tacksam för tips på vad det kan vara för fel?
/Bosse
Rav4. Kraftigt dunkande ljud bak?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Rav4. Kraftigt dunkande ljud bak?
Utan tvekan kärvande handbroms. Antagligen wiren till vänster handbroms som inte går helt lätt. Spänner du handbromsen gör det antagligen problemet värre, eftersom det uppkommer av att inte bromsen går tillbaka helt.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
MrBooh skrev:Hoppas någon här kan hjälpa mig. Verkstäderna har inte lyckats.
Har en Rav 4 (-00). Ibland dunkar det kraftigt bakifrån. Det är ett väldigt hårt rytmiskt ljud som känns i hela bilen. Dunkandet påverkas inte av om om jag växlar eller frikopplar utan följer hjulens hastighet. Det uppstår oftast när jag kört en stund, typ mer än en mil. Jag kan inte provocera fram det men om jag drar i handbromsen under färd dunkar det till på ett liknande sätt.
Handbromsen har smörjts och spänts. Bromsklossarna har bytts. Bussningen vid drivaxeln (tror jag det heter) bak har bytts. Men problemet kvarstår.
Jag har nu upptäckt att bromstrumman vänster bak blir väldigt varm. Det kan kanske vara relaterat till dunkandet?
Tacksam för tips på vad det kan vara för fel?
/Bosse
Med största sannolikhet vajern som kärvar så backarna inte går tillbaka helt, inte helt ovanligt.
Hur spändes handbromsen? på backarnas justering, eller inne i bilen?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Tack cheetah1 och pierrew för er hjälpsamhet. Era råd är guld värda - bokstavligt talat.
Jag har nu snackat med min verkstad. De tycker att det verkar "ologiskt" att felet beror på handbromsen.
Hur som helst, vad gäller nu? Byta vajern?
Det är komplicerat och tidskrävande eftersom man måste montera bort bensintanken för att komma åt. Tycker ni att man ska börja med att kolla någon annan del av handbromssystemet först?
/Bosse
Jag har nu snackat med min verkstad. De tycker att det verkar "ologiskt" att felet beror på handbromsen.
Hur som helst, vad gäller nu? Byta vajern?
Det är komplicerat och tidskrävande eftersom man måste montera bort bensintanken för att komma åt. Tycker ni att man ska börja med att kolla någon annan del av handbromssystemet först?
/Bosse
- fredrik mkIII
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
antar att det är andra generationens rav4 du har? 2000-2005..
det går att byta wirear utan att ha ner tanken.. jag har gjort det ett par gånger själv på vänster sida iaf.
har för mig att höger var lättare.
mvh
det går att byta wirear utan att ha ner tanken.. jag har gjort det ett par gånger själv på vänster sida iaf.
har för mig att höger var lättare.
mvh
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry