Stålbygel/-fjäder halvljusfäste

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mbllund
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999

Stålbygel/-fjäder halvljusfäste

Inlägg av mbllund »

Hej, detta är säkert en ren idiotfråga :

Jag blir absolut tokig varje gång jag ska byta H7-halogenlampa till halvljuset på min Avensis -99. Hur man än gör vill den lilla stålbygeln inte fästa, och lampan blir inte ordentligt låst. :evil:

Har ni mer erfarna fixare några bra knep? Det är ju snart sagt löjligt hur svårt det kan vara att haka fast en enkel fjäder...

Tacksam för goda råd!!

Mikael i Lund
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Stålbygel/-fjäder halvljusfäste

Inlägg av cheetah1 »

Det är oerhört meckigt, särskilt första gångerna man ska göra det. Vad man måste göra är att klämma ihop den och sen pressa in den under kanten så att den fastnar bakom sin hake. Man får trycka ganska hårt vill jag minnas. Det underlättar om man antingen kan sticka ner huvudet eller kan få ner en liten spegel så man ser vad man håller på med och hur det är konstruerat.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Stålbygel/-fjäder halvljusfäste

Inlägg av PierreW »

Du har garanterat böjt den, brukar bli så när man inte "har känslan för det". ;)
Vet inte hur många kunder som kommit till verkstaden genom åren med bilar de inte får tillbaka lampan i.
I 99% av fallen har man fått pilla loss eller böja den på plats då kunden varit hårdhänt vid demontering av kontakten,
det vill oftast till att hantera den med näst intill mikroskopiska vickningar.

Har även funnits fall där kunden själv bytt lampan, lyckats få dit den på rätt sätt, men fjädern har inte spännt fast lampan tillräckligt hårt.
Då har den gått ungefär en månad sen bytet, då den vibrerat sönder.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar