Katalysatorbyte + ombyggnad av spjällhus -07 Rav4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Novis
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 16:42:39
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007

Katalysatorbyte + ombyggnad av spjällhus -07 Rav4

Inlägg av Novis »

Hej,

Hittade hit efter att ha googlat runt lite och hoppas någon har lite input. Jag har en Rav4 diesel -07 som har gått ca 10200 mil. Huxflux en dag började varningslampor lysa och bilen tappade i princip all kraft. Efter att ha lämnats in på Toyotaverkstad har man nu meddelat att katalysatorn måste bytas samt att spjällhuset måste byggas om. Inga försäkringar eller garantier täcker i detta läge och man skulle kolla om det kunde gå på goodwill.

Svaret kom för några dagar sedan att Toyota tar kostnaden för delarna, men jag får stå för arbetskostnaden på 15500 kr. Är detta rimligt enligt er som är insatta i detta? Vidare funderar jag varför spjällhuset ska byggas om? Kan det vara några kända kvalitetsfel på de tidigare.

Som sagt, vet någon om detta är ett vanligt fel hos Rav4? Min bilkunskap sträcker sig i princip till att jag kan köra ;) så det är svårt för mig att ifrågasätta.

Tacksam om någon har några synpunkter.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Katalysatorbyte + ombyggnad av spjällhus -07 Rav4

Inlägg av Pipedreams »

Det rör sig nog om 2 separata fel. Spjällen byter man till ett som är vattenmantlat för att få vatten att värma spjället som annars kan frysa pga kondens. Men det ska inte orsaka att katten sätter igen eller rättare sagt, partikelfiltret.
Det finns en rätt lång lista på saker som ska kontrolleras och testas innan man byter partikelfiltret. Att den har senaste programvaran, kontroll av tryckskillnad före och efter filtret. Kontroll av temp efter filtret vid regenerering (renbränning genom insprutning av bränsle via 5:e spridaren). Utföra manuell regenerering via datorn under körning. Kontroll av 5:e spridaren och sotbildning i egr-rör.
Och listan fortsätter men det var vad jag kommer ihåg ur huvudet.
Så om du bara varit in med bilen och dom har läst av felkod och säger att filtret ska bytas så har dom nog inte kollat allt det. Men om toyota gått med på att stå för delarna är ju det iofs bra men 15500:- lät rätt saftigt. Tror det rör sig om ca 8h jobb totalt med bytet av spjäll och filtret.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar