Justera handbroms Corolla
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Auris 1,2T
- Årsmodell: 2017
- PostOrt: Karlstad
Justera handbroms Corolla
Fick en liten anmärkning på besiktningen att handbromsen tar väl högt upp. Hur justerar jag det på en Corolla -03? Vid spaken eller vid bakhjulen? Tack för hjälpen 

Re: Justera handbroms Corolla
Ta bort bakhjulet och justera genom hålet i skivan. Tänk på att du måste ha lite dödgång i systemet och att denna åtgärd bara funkar om vajrarna,skivorna,belägg och mekanism fungerar som den skall.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Justera handbroms Corolla
Som ovanstående skriver, tänk även på att du bör ha runt 4-5 klick på spaken i bilen innan de börjar ta ordentligt när du drar.
Den får inte ta för långt ner, då kan man få underkänt på de istället
Sen har jag för mig att justeringarna är olika på hö resp vä sida, alltså att du justerar de ena kugghjulet uppåt, och det andra nedåt.
Men de märker du ganska snart, dra åt tills de går trögt, sedan släpper du tills de går lätt men med lite granna anliggning
Och tryck inte in gummipluppen genom hålet sen när du justerat klart, då får du demontera Oket, Okhållare och skiva också
Den får inte ta för långt ner, då kan man få underkänt på de istället

Sen har jag för mig att justeringarna är olika på hö resp vä sida, alltså att du justerar de ena kugghjulet uppåt, och det andra nedåt.
Men de märker du ganska snart, dra åt tills de går trögt, sedan släpper du tills de går lätt men med lite granna anliggning

Och tryck inte in gummipluppen genom hålet sen när du justerat klart, då får du demontera Oket, Okhållare och skiva också

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?