Hej,
Jag har en Avensis 2007:a som rullat knappt 8000 mil. I helgen märkte jag ett skrapande ljud när jag backade ut från parkeringen, gick ut och kikade och såg att bilen låg rätt lågt på vänster fram.
Hissade upp och tog bort hjulet och såg att fjädern gått av och legat mot däcket. Försökte bända bort den lite för att kunna ta mig till verkstan men då trillade hela fjädern ner.
Att få det här härket till verkstad verkar bli ett projekt som inte ser något slut, så jag började fundera på att byta fjädern själv istället. Någon som kan ge lite tips?
Det verkar bara vara några bultar nere + de uppe i motorrummet sen är hela fjäderbenet loss. Tänkte ta ut det och komprimera nya fjädern, sätta dit och göra hjulinställning. Någon som vet åtdragningsmoment och om jag bör byta någon av bultarna?
Framfjäder av, byta själv?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Framfjäder av, byta själv?
kretinet skrev:Hej,
Jag har en Avensis 2007:a som rullat knappt 8000 mil. I helgen märkte jag ett skrapande ljud när jag backade ut från parkeringen, gick ut och kikade och såg att bilen låg rätt lågt på vänster fram.
Hissade upp och tog bort hjulet och såg att fjädern gått av och legat mot däcket. Försökte bända bort den lite för att kunna ta mig till verkstan men då trillade hela fjädern ner.
Att få det här härket till verkstad verkar bli ett projekt som inte ser något slut, så jag började fundera på att byta fjädern själv istället. Någon som kan ge lite tips?
Det verkar bara vara några bultar nere + de uppe i motorrummet sen är hela fjäderbenet loss. Tänkte ta ut det och komprimera nya fjädern, sätta dit och göra hjulinställning. Någon som vet åtdragningsmoment och om jag bör byta någon av bultarna?
Lossa krängningshämmarstaget först, även kallat hundbenet, kan vara lite småbökigt ibland.
Bromsslangen och ABS kabeln sitter också i stötdämparen om jag inte minns fel.
Sen har du de 2 stora bultarna som håller stötdämparen i hjulspindeln.
Och i motorrummet är de bara 3 muttrar att lossa, dessa tar du lämpligtvis sist

Momentdragning är lite överkurs på dessa grejer, dra så hårt som du drar fast ett hjul ungefär när de gäller de 2 stora bultarna.
De små kan du dra lite på känsla.
Hjulinställning ska inte behövas eftersom du bara byter fjädern,
de finns egentligen ingen justering mellan spindel och stötdämpare som kan påverkas.
De enda man kan justera i framvagnen är väl Toe-In på styrstagen, och de ska inte påverkas i din operation

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Underbart, tack!
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
Räkna med att du kan bli tvungen att köpa ett nytt krängningshämmarstag då de brukar bli vinkelslipen och/eller bågfilen för att få loss dem (kostar väl ungefär 300-400 kr).
Det brukar kunna vara en idé att lossa den stora muttern till stötdämparen lite innan man hissar upp bilen. Men endast något enstaka varv. Det är ivarjefall min erfarenhet.
Det brukar kunna vara en idé att lossa den stora muttern till stötdämparen lite innan man hissar upp bilen. Men endast något enstaka varv. Det är ivarjefall min erfarenhet.

Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
- Johnny Blade
- Pay User
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Jag håller med till fullo.Jag brukar "klyva" muttern till staget med kapmaskinen,själva kulan brukar bara snurra när man ska gänga upp muttern.Man ska kunna hålla mot med en insex i änden,men det brukar ofunka.Neblade skrev:Räkna med att du kan bli tvungen att köpa ett nytt krängningshämmarstag då de brukar bli vinkelslipen och/eller bågfilen för att få loss dem (kostar väl ungefär 300-400 kr).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Det gick faktiskt bra att hålla emot med 6mm insexnyckel, bilen är ändå rätt ny så det var inte så jättemycket rost där. På med lite 556 bara så gick det fint.
De stora bultarna satt dock rätt bra fast, men det ska de väl göra.
Nu sitter grejorna på plats igen och allt har gått bra. Tog loss hela fjäderbenet och lämnade in det hos en mek här i närheten. Kostade 950 för byte av fjäder inkl material, sen fick det bli ett nytt däck också, summa summarum bra mycket enklare och billigare än att lämna in den hos Europeiska Motor som räknade med 3500kr+ och ville att jag skulle ta dit bilen på bärgare.
Tack så mycket för hjälpen!
De stora bultarna satt dock rätt bra fast, men det ska de väl göra.
Nu sitter grejorna på plats igen och allt har gått bra. Tog loss hela fjäderbenet och lämnade in det hos en mek här i närheten. Kostade 950 för byte av fjäder inkl material, sen fick det bli ett nytt däck också, summa summarum bra mycket enklare och billigare än att lämna in den hos Europeiska Motor som räknade med 3500kr+ och ville att jag skulle ta dit bilen på bärgare.
Tack så mycket för hjälpen!
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
kanon! 
kul att höra att det gick bra!

kul att höra att det gick bra!
Mattias Johansson