uppgradering av pysventil. ja eller nej
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
uppgradering av pysventil. ja eller nej
jag har nu sökt runt lite på nätet. och hittade då att man ibland kopplar om styrningen till wastegate actuatorn.
motorn är en gen3 3sgte
det tror jag är gjort på min bil då turbo vacuum switching ventilen är sönder (rören avbrötna) då hittade jag på internet att man då pluggar vaccumslangen från actuatorn (inte den mellan turbo och actuator). slangarna är pluggade på min bil
där är en guide på http://gtfours.co.uk/ som heter Disable the TVSV
och hur man installerar en pysventil.
just nu sitter där ingen pysventil
någon som har tips på vad jag ska göra med detta. jag vill att motorn ska gå säkert.
ska jag sätta en eftermarknads pysventil eller hitta en hel tvsv istället.
på http://gtfours.co.uk/ så säger dom att man kan "jorda" kontakten till tvsv:n för att få det höga eller låga trycket i motorn. nån som vet hur man ska göra detta (bilder) och hur säkert fungerar det
motorn är en gen3 3sgte
det tror jag är gjort på min bil då turbo vacuum switching ventilen är sönder (rören avbrötna) då hittade jag på internet att man då pluggar vaccumslangen från actuatorn (inte den mellan turbo och actuator). slangarna är pluggade på min bil
där är en guide på http://gtfours.co.uk/ som heter Disable the TVSV
och hur man installerar en pysventil.
just nu sitter där ingen pysventil
någon som har tips på vad jag ska göra med detta. jag vill att motorn ska gå säkert.
ska jag sätta en eftermarknads pysventil eller hitta en hel tvsv istället.
på http://gtfours.co.uk/ så säger dom att man kan "jorda" kontakten till tvsv:n för att få det höga eller låga trycket i motorn. nån som vet hur man ska göra detta (bilder) och hur säkert fungerar det
Senast redigerad av kribbe den sön 04 mar 2012, 22:31:42, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: pysventil eler inte?
hittade att det finns elektroniska pysventiler som är säkrare och mer exakta.
tips på var man kan köpa såna i sverige. hittar bara på ebay än så länge.
tips på vilken modell som är bra. tänkte styra den inne ifrån bilen.
tips på var man kan köpa såna i sverige. hittar bara på ebay än så länge.
tips på vilken modell som är bra. tänkte styra den inne ifrån bilen.
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån 05 mar 2012, 11:15:18
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: uppgradering av pysventil. ja eller nej
Satsa på elektronisk laddtrycksstyrning, smidigt och enkelt att justera
Typ HKS EVC..

Avensis 2.2 D4D, 18", Trimchip, Sänkt mm.
Supra TT MKIV - Såld
Supra TT MKIV - Såld
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: uppgradering av pysventil. ja eller nej
Jag kör Greddy PRofec B
Tycker den fungerar bra..Finns skydd för överladdning i den..
Enda nackdelen är att man inte kan ställa efter vilket ladd du vill ha utan får pröva dig fram till en inställning som fungerar för dig.
Ja just det de är rätt sjuk skillnad på dessa på Ebay och i sverige tror jag betala 2400kr för min på ebay, samma i sverige gick på det dubbla på vissa ställen
Tycker den fungerar bra..Finns skydd för överladdning i den..
Enda nackdelen är att man inte kan ställa efter vilket ladd du vill ha utan får pröva dig fram till en inställning som fungerar för dig.
Ja just det de är rätt sjuk skillnad på dessa på Ebay och i sverige tror jag betala 2400kr för min på ebay, samma i sverige gick på det dubbla på vissa ställen
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån 05 mar 2012, 11:15:18
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: uppgradering av pysventil. ja eller nej
Ja, Greddy har också bra laddtrycksstyrningar, även APexi är ok.
Avensis 2.2 D4D, 18", Trimchip, Sänkt mm.
Supra TT MKIV - Såld
Supra TT MKIV - Såld
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: uppgradering av pysventil. ja eller nej
Finns ett gäng tillverkare. Kulventil är säkert kul men liksom klen kontroll. Kör själv en HKS EVC som har två inställningar. Skojig & ännu skojigare. 

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: uppgradering av pysventil. ja eller nej
Ju mindre elektronik och magneter det är, ju mindre kan krångla, har kört med vanlig manuellt skruvbar pysventil på Volvon i alla år
Originalen sitter dock kvar men med pluggad slang

Originalen sitter dock kvar men med pluggad slang

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån 05 mar 2012, 11:15:18
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: uppgradering av pysventil. ja eller nej
FörvissoPierreW skrev:Ju mindre elektronik och magneter det är, ju mindre kan krångla, har kört med vanlig manuellt skruvbar pysventil på Volvon i alla år![]()
Originalen sitter dock kvar men med pluggad slang


Avensis 2.2 D4D, 18", Trimchip, Sänkt mm.
Supra TT MKIV - Såld
Supra TT MKIV - Såld
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: uppgradering av pysventil. ja eller nej
jag har fått tag i en originalstyrventil nu. men när jag har fått igång motorn så ska jag nog skaffa elektronisk styrning för att få upp laddet. ska nog skaffa ny kolvar, stakar ,toppackning och annat då med för att vara säker på att grejor håller (och för att det är kul och greja
)

- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: uppgradering av pysventil. ja eller nej
Trevligt!
Lägg gärna upp en projekttråd också om du känner för det

Lägg gärna upp en projekttråd också om du känner för det

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd