Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jag har tappat ABS funktionen på mina bromsar, & istället fått en mysig lampa som lyser på instrumenteringen
Idag fick jag fram felkoderna, vilka var:
13: Open circuit in ABS control (motor) relay circuit
14: Short circuit in ABS control (motor) relay circuit
Efter att jag försökt nolla bort koderna, så försvann den ena - 14. Men den andra består, & där med också mitt problem.
Bilen som besitter problemet, är min Celica AT200 -98 med 7A-FE motor.
Är det någon som har några bra förslag på hur jag ska gå vidare med felsökningen?
Ja, en rolig sak med den här bilen är att alla boxar är halvtomma & många kabelstammar leder ut till tomma kontakter. Måste vara förberett för någon av de större modellerna. Men jag finner bara en säkring för ABS på 50A. Min mekbok från Heynes var inte till stor hjälp heller, där stod det bara att jag skulle lämna till verkstad om det blev ABSproblem
Efter att jag luftat bromsarna, & gjort en sk. norsk reset har jag inte längre felkod 13. Utan felkod 31, vilket gjorde att jag fick sitta & stirra på lampan ett otal gånger innan jag trodde mina ögon. Det innebär att jag har ett betydligt vanligare problem, sensor höger fram fular sig. Förmodligen trasig, vilket förhoppningsvis gjort mitt problem enklare!
Jag hade kod 31 på både -98 camryn och -99 corollan. Gick inte över huvudtaget att nolla bort genom att pumpa 8ggr på bromsen så jag mätte upp höger framsensor och det var avbrott. Med en ny sensor var det inga problem att nolla koden.
Verkar som att det är just höger fram som ger sig av nån anledning. Mest utsatt för skit vintertid kanske?
Ja verkar onekligen så, mitt problem dök upp första dagen med snö & slask den här vintern.
Kanske var det som satte spiken i kistan för en givare som var på upphällningen?
Vet ni av några värden att sträva efter, eller är det bara att kolla om det är avbrott eller ej?
Mest troligt är det något lurt med givaren, så troligen blir det ett byte. Är det något speciellt att tänka på, har hört att det ska vara "lätt" att ha sönder dem!
Ja just, jag kan inte heller nolla bort den här koden. Har pumpat ett otal gånger utan resultat. Men det känns ändå skönt att ha lyckats nå lite framsteg i det här problemet. Själv kan jag leva utan abs, men bilprovningen är ju lite mera kräsen över funktionen.
Kommer inte ihåg om jag mätte på camryn öht, men på corollan jämförde jag vänster och höger. På höger sida hade jag ingen kontakt men på vänster hade jag en viss resistans. Kan det ha varit runt 1500k kanske?
Camryns givare hade tokrostat fast. Kommer ihåg att jag hade tunn koppartråd lindad runt en 5mm borr efter att jag var klar med bytet. Tog ett tag att borra ur den gamla och göra rent för att få i den nya.
På corollan räckte det att vrida givaren en aning genom att försiktigt bända mot fästörat så lossnade den från rostens grepp. Sen skrapa rent lite och trycka in den nya. Hela bytet tog typ en halvtimme inkl hissa upp bilen o s v.
Man måste ju ta bort servicebygeln och bygla e1-tc i diagnostikjacket för att kunna nolla koden också, men det där har du nog koll på.
Pugho skrev:Kommer inte ihåg om jag mätte på camryn öht, men på corollan jämförde jag vänster och höger. På höger sida hade jag ingen kontakt men på vänster hade jag en viss resistans. Kan det ha varit runt 1500k kanske?
Camryns givare hade tokrostat fast. Kommer ihåg att jag hade tunn koppartråd lindad runt en 5mm borr efter att jag var klar med bytet. Tog ett tag att borra ur den gamla och göra rent för att få i den nya.
På corollan räckte det att vrida givaren en aning genom att försiktigt bända mot fästörat så lossnade den från rostens grepp. Sen skrapa rent lite och trycka in den nya. Hela bytet tog typ en halvtimme inkl hissa upp bilen o s v.
Man måste ju ta bort servicebygeln och bygla e1-tc i diagnostikjacket för att kunna nolla koden också, men det där har du nog koll på.
Aha, så den sitter bara pressad in i hålet. Inga gängor? Låter besvärligt att behöva borra, hoppas jag slipper det.
Bygeln har jag koll på, men tack iaf. Har ju faktiskt lyckats få bort två av koderna, & fått en ny
Är det någon som vet vilket art-no denna sensor har? Samt om den sitter i några fler modeller.
Alla corollor mellan typ -96 och -01 ska ha samma iaf.. skulle ju kunna vara samma på din. Försök få loss den och fota och mät lite så kan vi ju jämföra. Jag har min gamla kvar i skrotlådan.