Code 13 - ABS problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Code 13 - ABS problem

Inlägg av Hornlund »

Jag har tappat ABS funktionen på mina bromsar, & istället fått en mysig lampa som lyser på instrumenteringen :?

Idag fick jag fram felkoderna, vilka var:
13: Open circuit in ABS control (motor) relay circuit
14: Short circuit in ABS control (motor) relay circuit

Efter att jag försökt nolla bort koderna, så försvann den ena - 14. Men den andra består, & där med också mitt problem.

Bilen som besitter problemet, är min Celica AT200 -98 med 7A-FE motor.
Är det någon som har några bra förslag på hur jag ska gå vidare med felsökningen?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Code 13 - ABS problem

Inlägg av cheetah1 »

Se om du kan hitta reläet som heter ABS control relay och mäta upp om det har brunnit, kanske?
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Code 13 - ABS problem

Inlägg av Hornlund »

Ja, en rolig sak med den här bilen är att alla boxar är halvtomma & många kabelstammar leder ut till tomma kontakter. Måste vara förberett för någon av de större modellerna. Men jag finner bara en säkring för ABS på 50A. Min mekbok från Heynes var inte till stor hjälp heller, där stod det bara att jag skulle lämna till verkstad om det blev ABSproblem :thumbdown:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Code 13 - ABS problem

Inlägg av Hornlund »

Efter att jag luftat bromsarna, & gjort en sk. norsk reset har jag inte längre felkod 13. Utan felkod 31, vilket gjorde att jag fick sitta & stirra på lampan ett otal gånger innan jag trodde mina ögon. Det innebär att jag har ett betydligt vanligare problem, sensor höger fram fular sig. Förmodligen trasig, vilket förhoppningsvis gjort mitt problem enklare!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Code 13 - ABS problem

Inlägg av Bempa »

Aha sedär! Verkar ju som Celican spelar dig ett spratt! Mät upp sensorn först innan du byter! Med tanke på att den hoppar omkring på felkoder!
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Code 13 - ABS problem

Inlägg av Pugho »

Jag hade kod 31 på både -98 camryn och -99 corollan. Gick inte över huvudtaget att nolla bort genom att pumpa 8ggr på bromsen så jag mätte upp höger framsensor och det var avbrott. Med en ny sensor var det inga problem att nolla koden.
Verkar som att det är just höger fram som ger sig av nån anledning. Mest utsatt för skit vintertid kanske?
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Code 13 - ABS problem

Inlägg av Hornlund »

Ja verkar onekligen så, mitt problem dök upp första dagen med snö & slask den här vintern.
Kanske var det som satte spiken i kistan för en givare som var på upphällningen?

Vet ni av några värden att sträva efter, eller är det bara att kolla om det är avbrott eller ej?
Mest troligt är det något lurt med givaren, så troligen blir det ett byte. Är det något speciellt att tänka på, har hört att det ska vara "lätt" att ha sönder dem!

Ja just, jag kan inte heller nolla bort den här koden. Har pumpat ett otal gånger utan resultat. Men det känns ändå skönt att ha lyckats nå lite framsteg i det här problemet. Själv kan jag leva utan abs, men bilprovningen är ju lite mera kräsen över funktionen.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Code 13 - ABS problem

Inlägg av Pugho »

Kommer inte ihåg om jag mätte på camryn öht, men på corollan jämförde jag vänster och höger. På höger sida hade jag ingen kontakt men på vänster hade jag en viss resistans. Kan det ha varit runt 1500k kanske?

Camryns givare hade tokrostat fast. Kommer ihåg att jag hade tunn koppartråd lindad runt en 5mm borr efter att jag var klar med bytet. Tog ett tag att borra ur den gamla och göra rent för att få i den nya.
På corollan räckte det att vrida givaren en aning genom att försiktigt bända mot fästörat så lossnade den från rostens grepp. Sen skrapa rent lite och trycka in den nya. Hela bytet tog typ en halvtimme inkl hissa upp bilen o s v.

Man måste ju ta bort servicebygeln och bygla e1-tc i diagnostikjacket för att kunna nolla koden också, men det där har du nog koll på.
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Code 13 - ABS problem

Inlägg av Hornlund »

Pugho skrev:Kommer inte ihåg om jag mätte på camryn öht, men på corollan jämförde jag vänster och höger. På höger sida hade jag ingen kontakt men på vänster hade jag en viss resistans. Kan det ha varit runt 1500k kanske?

Camryns givare hade tokrostat fast. Kommer ihåg att jag hade tunn koppartråd lindad runt en 5mm borr efter att jag var klar med bytet. Tog ett tag att borra ur den gamla och göra rent för att få i den nya.
På corollan räckte det att vrida givaren en aning genom att försiktigt bända mot fästörat så lossnade den från rostens grepp. Sen skrapa rent lite och trycka in den nya. Hela bytet tog typ en halvtimme inkl hissa upp bilen o s v.

Man måste ju ta bort servicebygeln och bygla e1-tc i diagnostikjacket för att kunna nolla koden också, men det där har du nog koll på.
Aha, så den sitter bara pressad in i hålet. Inga gängor? Låter besvärligt att behöva borra, hoppas jag slipper det.
Bygeln har jag koll på, men tack iaf. Har ju faktiskt lyckats få bort två av koderna, & fått en ny :clap:

Är det någon som vet vilket art-no denna sensor har? Samt om den sitter i några fler modeller.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Code 13 - ABS problem

Inlägg av Pugho »

Alla corollor mellan typ -96 och -01 ska ha samma iaf.. skulle ju kunna vara samma på din. Försök få loss den och fota och mät lite så kan vi ju jämföra. Jag har min gamla kvar i skrotlådan.
____________________________
Mikael Cedergren
Skriv svar