Hålla liv i oken bak?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
no-one-else
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Hålla liv i oken bak?

Inlägg av no-one-else »

Jag funderar på detta med att man skall göra hårda inbromsningar regelbundet, för att hålla liv i kolvarna , speciellt i bakoken. Givetvis för att slippa kärvande kolvar. Måste man göra detta när bilen rullar och tvärnita så ABS:en går in, eller räcker det att trycka hårt på bromsen när man står stilla? Borde väl inte vara någon skillnad egentligen, eller?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Hålla liv i oken bak?

Inlägg av PierreW »

no-one-else skrev:Jag funderar på detta med att man skall göra hårda inbromsningar regelbundet, för att hålla liv i kolvarna , speciellt i bakoken. Givetvis för att slippa kärvande kolvar. Måste man göra detta när bilen rullar och tvärnita så ABS:en går in, eller räcker det att trycka hårt på bromsen när man står stilla? Borde väl inte vara någon skillnad egentligen, eller?
Bromsvätskebyte en gång om året och lagomt med hårda inbromsningar,
står du still och bromsar så får du ju inte upp nån temperatur i grejerna, plus att du kan få ett avtryck i skivan som sedan ger ett oljud eller vibration.
Många som skevat sina skivor på de viset genom att stå vid rödljus med foten rätt hårt tryckt på bromsen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Inlägg av Neblade »

Du vill ju bromsa hårt när du kör, för att slipa bort gammal ytrost på bakskivorna också. Det gör man knappast vid rödljuset. ;)

Sen undrar jag hur stor skillnad bromsandet verkligen gör på kärvande ok och gliddel, tror byte av bromsvätska och riktigt renovering/smörjning är det som gäller...
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Ja, att ta isär bromsarna och göra rent varje gång man kastar på sommarsulorna är nog bästa medicinen, men det var rätt länge sen jag orkade vara så seriös :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
donaldduck
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Inlägg av donaldduck »

Det som förvånade mig var att stora flak ramlade bort på skivorna men jag tror jag hittat en förklaring på detta och därmed också vad man kan göra för att förbättra livslängden. Hittade informationen i literatur om metallurgi.

Rosten börjar som mycket små hål på ytan och korrosionen sker sedan under ytan, som karies i tänderna. Fortgår sedan dolt tills stora flak ramlar bort. Åtgärden är alltså att få bort ytskiktet innan hålen blivit för djupa. Slipa genom att se till att använda bromsarna mer. Detta behöver då kanske inte ske genom att bromsa hårt någon gång då och då. Jag drar åt handbromsen lite de sista 100 metrarna innan jag parkerar. Får även vatten att avdunstar.

Normalt kan man inte känna att mina bakre skivor blir varma. Om jag, när bilen står still, kort bromsar ganska hårt någon sekund så är dock skivorna varma när jag kört någon kilometer. Gissar att det beror på att kolvarna trycks ut lite extra och att klossarna sedan måste slipas av lite. Mina skivorna och klossar är helt nya, kanske inte fungerar efter ett tag.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Går handbromsen på oken i en sån där? Det är annars rätt vanligt att handbromsen är ett par backar som sitter i mitten av skivan.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Går handbromsen på oken i en sån där? Det är annars rätt vanligt att handbromsen är ett par backar som sitter i mitten av skivan.
På E12 Corollan är det skivor med invändig trumma till handbroms, så de där med att dra handbromsen funkar inte för vanliga färdbromsen,
dock är det inte fel att göra de på en sådan konstruktion heller för att hålla trumman ren från rost.

Yarisen finns med trumma och skiva bak, sistnämnda den utomordentligt korkade konstruktionen med handbromsen i Oken. :thumbdown:
Toyota hade den konstruktionen på en modell tidigare, på Corolla GTi runt 90talets början, men de funkade inte då heller så den konstruktionen försvann.
Men sen kom dem "duktiga" på TMME och skulle lägga sig i konstruktionen på de nyare modellerna, designad i Europa för Europa hette de,
då började kurvan gå nedåt vad gäller kvalitén, självklart skulle de byggas med lokalt producerade komponenter, vilket betyder i princip Tyska och Franska grejer.
Och alla vet väl hur bra bilar Fransmän och Tyskar bygger rent kvalitétsmässigt. ;)
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Inlägg av Neblade »

donaldduck skrev:Normalt kan man inte känna att mina bakre skivor blir varma. Om jag, när bilen står still, kort bromsar ganska hårt någon sekund så är dock skivorna varma när jag kört någon kilometer. Gissar att det beror på att kolvarna trycks ut lite extra och att klossarna sedan måste slipas av lite. Mina skivorna och klossar är helt nya, kanske inte fungerar efter ett tag.
Låter ju som om bromsoken kärvar på din bil = kolvarna går inte tillbaka tillräckligt mycket, tillräckligt fort. Vilket kan innebära att bromsarna blir överhettade. Med risk för härdingssprickor och spänningskorrosion som följd.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
donaldduck
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Inlägg av donaldduck »

Låter ju som om bromsoken kärvar på din bil = kolvarna går inte tillbaka tillräckligt mycket, tillräckligt fort. Vilket kan innebära att bromsarna blir överhettade. Med risk för härdingssprickor och spänningskorrosion som följd.
Skivor och backar bak är bara några veckor gamla. Jag gjorde inte jobbet själv denna gång men det verkar vara som det skall vara. Temperaturen är så att man tar bort fingret efter någon sekund, d.v.s. 50 – 60 grader. Hissar jag upp bakvagnen så kan jag snurra på hjulet utan svårighet men kan känna att backarna ligger mot lite grann. Detta alltså när jag trampat ner bromsen ordentligt när bilen står still. Samma för båda hjulen och har, så långt, ingen anledning att tro att något är galet. Har inte provat att hissa upp bakvagnen efter att ha kört en bit. Tog upp detta för att ge en eventuell möjlighet att slipa till skivorna lite ibland.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

donaldduck skrev:
Skivor och backar bak är bara några veckor gamla. Jag gjorde inte jobbet själv denna gång men det verkar vara som det skall vara. Temperaturen är så att man tar bort fingret efter någon sekund, d.v.s. 50 – 60 grader. Hissar jag upp bakvagnen så kan jag snurra på hjulet utan svårighet men kan känna att backarna ligger mot lite grann. Detta alltså när jag trampat ner bromsen ordentligt när bilen står still. Samma för båda hjulen och har, så långt, ingen anledning att tro att något är galet. Har inte provat att hissa upp bakvagnen efter att ha kört en bit. Tog upp detta för att ge en eventuell möjlighet att slipa till skivorna lite ibland.
Bara för att reda ut lite saker, mr know it all varning men men..

En bromsback sitter i en trumma, en bromsklots hör ihop med en bromsskiva, bromsbelägg är det slitagematerial som sitter på en bromsback och bromsklots.

Handbroms som sitter inbyggd i oket är självjusterande, dvs när belägget på klotsen slits och kolven åker längre ut i oket,
så justeras handbromsen automatiskt med en gängad stång som sitter i kolven.
Så när man ska trycka tillbaka kolvarna i oken måste man skruva in den samtidigt som den trycks inåt lite lätt.

När du då pressar dina kolvar utåt med full kraft och belägg, klots, skiva, kolv, Ok och Okhållare sviktar lite granna i materialet så blir kolven kvar en aning längre ut än den var innan, sen kör du iväg och beläggen ligger då an lite granna för mycket mot skivan tills det slitit ned sig.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar