Hallå där,
Sitter och funderar på hur man ska sköta servicen på hushållsbilarna, en Corolla 2005:a och en Avensis 2007:a.
Frugan pendlar normalt rätt långt till jobbet så vi hinner lätt med 1500 mil om året på Corollan, men nu är hon föräldraledig så bilen står mest. Avensisen går knappt ens 1000 mil om året. Corollan har gått 11 000, Avensisen 8 000 mil.
Enligt boken är det ju varje år eller efter 1500mil som gäller för service, men det känns aningen surt då det blir väldigt dyra mil.
Vad säger ni? Är det milen eller tiden som spelar roll.
Service varje år eller efter 1500 mil
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Re: Service varje år eller efter 1500 mil
Det som kommer först gäller. Har själv en bil som går mellan 200-300 mil per år men får service varje år iaf. Mindre risk det blir nått tok med den då inbillar jag mig iaf.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- KelMer
- Bilmodell: Mr2 Mkll V6
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sverige
- Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6
Det är väl det som inträffar först, antingen milen eller tiden, visst sen kan du ju tänja lite på gränsen ( jag skulle nog tänja mest på tidsgränsen). 3,4 el 5 mån kan väl inte spela nån större roll men att tänja 600,700 el 1000mil är väl värre tror jag. Oljan tar nog mer stryck vid körning än vid stillestånd ( men oljan ska ju absolut inte stå för länge, å skulle den stå länge så är ett olje bytte att rekomendera innan man ställer undan fordonet, opss kom precis på att jag glömt bytta på min som ståt hela vinternkretinet skrev:Hallå där,
Sitter och funderar på hur man ska sköta servicen på hushållsbilarna, en Corolla 2005:a och en Avensis 2007:a.
Frugan pendlar normalt rätt långt till jobbet så vi hinner lätt med 1500 mil om året på Corollan, men nu är hon föräldraledig så bilen står mest. Avensisen går knappt ens 1000 mil om året. Corollan har gått 11 000, Avensisen 8 000 mil.
Enligt boken är det ju varje år eller efter 1500mil som gäller för service, men det känns aningen surt då det blir väldigt dyra mil.
Vad säger ni? Är det milen eller tiden som spelar roll.

Detta är min åssikt å jag är inte utbildad toyota meck så jag kan ju ha helt fel...

/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
- donaldduck
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 2008
Har personlig erfarenhet av att inte byta olja i bilen som man bör, mina erfarenheter:
Köpte en åtta år begagnad bil med V6 i som hade hydrauliska ventillyftare. Tidigare ägare hade haft den sedan den var ny och varit noga med att serva den var 1 500 mil. De hade dock missat det där med VARJE år ELLER 1 500 mil. En gång hade det gått tre år mellan servicarna, en annan gång nästan tre år. Jag körde omkring 5 000 mil med den per år. I början fungerade inte en av lyftarna den första kilometern, det är ett djävla liv då när en ventil har för stort spel. Efter några oljebyten försvann dock problemet. Använde syntetolja, någon påstod att den innehåller mer tvättmedel än vanlig olja.
Var utomlands och lät en annan bil stå i ca nio månader. Bytte inte olja innan jag åkte, det var dags. När jag startade den lät det någon minut som om den inte fick upp oljetrycket ordentligt, något som aldrig hänt tidigare.
Är numera noga med att byta olja minst en gång om året. Sedan spelar det rimligen roll hur mycket olja som finns i motorn relativt motorn storlek. V6' an med 2,8 liters cylindervolym hade 3,5 liter olja att pytsa runt som skulle bytas var 1 500 mil. Yarisen har en motor på 1,3 liter, 3,2 liter olja som skall bytas var 1 500 mil.
Köpte en åtta år begagnad bil med V6 i som hade hydrauliska ventillyftare. Tidigare ägare hade haft den sedan den var ny och varit noga med att serva den var 1 500 mil. De hade dock missat det där med VARJE år ELLER 1 500 mil. En gång hade det gått tre år mellan servicarna, en annan gång nästan tre år. Jag körde omkring 5 000 mil med den per år. I början fungerade inte en av lyftarna den första kilometern, det är ett djävla liv då när en ventil har för stort spel. Efter några oljebyten försvann dock problemet. Använde syntetolja, någon påstod att den innehåller mer tvättmedel än vanlig olja.
Var utomlands och lät en annan bil stå i ca nio månader. Bytte inte olja innan jag åkte, det var dags. När jag startade den lät det någon minut som om den inte fick upp oljetrycket ordentligt, något som aldrig hänt tidigare.
Är numera noga med att byta olja minst en gång om året. Sedan spelar det rimligen roll hur mycket olja som finns i motorn relativt motorn storlek. V6' an med 2,8 liters cylindervolym hade 3,5 liter olja att pytsa runt som skulle bytas var 1 500 mil. Yarisen har en motor på 1,3 liter, 3,2 liter olja som skall bytas var 1 500 mil.