Skillnad mellan olika 1AZ-FSE motorer

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
anders-58
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2001

Skillnad mellan olika 1AZ-FSE motorer

Inlägg av anders-58 »

Ännu ett fall med att topplocksbultarna har släppt från blocket i en Avensis med 2 L motor!

Min sambos Avensis från 2002 blev akut törstig på kylarvatten och med tanke på att bilen rullat 20.000 mil, så var min första tanke - vattenpumpsbyte, vilket får definieras som en relativt enkel "fixa själv" grej. Det hela startade med lite felsökning, fyllde på med glykol lösning för att säkra mig att det inte var någon så banalt som att någon gummislang hade gett upp och märkligt nog kunde jag inte finna något läckage under motorn trotts att jag fyllde på rikligt med glykol lösning! Kom inte vätskan ut under bilen så återstod enbart alternativet att det kom ut via avgasröret - hemska tanke! Tyckte att bilen rykte lite väl mycket så första tanke - "blåst topp packning" ! Ringde brorsan om råd som blev "av med toppen"! Tog hjälp av Haynes och efter en hel del demonterings strul så skulle jag lossa toppbultarna - till min förvåning (1) så var 2 st lösa, det var bara att plocka upp och till förvåning (2) så satt aluminiumgängresterna från blocket i topplocksbultarna och till förvåning (3) så var där enbart ca 15 mm "toppbultsgänga" av toppbultarna som når ner i blocket! Nu behöver man inte vara Einstein i mekanik för att inse att där är något som inte passar när där är mera mm gänga på tändstiften till aluminium toppar versus topplocksbultarna till min sambos Avensis 1AZ-FSE motor. Det förefaller vara använt för korta topplocksbultar vid sammanssättningen av denna motor, att åberopa good-will för en så gammal motor som har gått så långt är 100% utsiktslöst!

Motorn är paj så det är en passande begmotor som ska införskaffas och monteras. Sökning efter begagnade 1AZ-FSE motorer på nätet blev nästa chock med mycket begränsat urval och med start pris min 10.000kr som har gått > 20.000 mil upptill dryga 20.000kr! Det finns däremot ett betydligt större och trevligare utbud av 1AZ-FSE motorer till Avensis Verso.

Min första tanke var att Toyota som världens största bilproducent använder sig av "typ motorer" (precis som t.ex. GM med 350" och 454") som används i många modeller under ett antal år! Tänkte bäst att kolla med Toyota för säkerhetskull, så jag ringde o kollade med Toyota huruvida man kunde använda en 1AZ-FSE motorer från en Avensis Verso till en standard Avensis och för att göra en lång historia kort så var det inte möjligt, det enda som funkade enligt honom var en motor från exakt samma model/typ och årgång! Detta förefaller mig milt uttryckt lite konstigt!! Att det skiljer lite mellan motorer mellan typ/årgång kan jag köpa och det kan normalt kan fixas med att flytta vissa delar mellan motorerna!

Är det någon som vet eller har praktisk erfarenhet av byte med 1AZ-FSE motorer mellan olika modeller /årgångar, då jag själv inte har erfarenhet av Toyota motorer och den Toyota representant jag snackade med inte verkade ha helt klart för sig ! ?

Mvh

Anders
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Skillnad mellan olika 1AZ-FSE motorer

Inlägg av PierreW »

FSE motorn = D4, alltså direktinsprutad.
Avensis Verso, Camry, Previa, Rav4 har den vanliga varianten, AZ-FE, alltså ingen direktinsprutning.

Det finns 2 sorters D4, den som satt i T22 Avensis utan LMM och den senare med LMM, T25 och framåt.

Här har du lite info att gå på med artnr o grejer, bara att jämföra, så att ta en nyare FSE motor med LMM och strippa ner till rent block och topp,
flytta över allt från nuvarande motor ska fungera tydligen om man jämför artnr på topplock osv.

2001: http://www.toyodiy.com/parts/g_E_2001_T ... EHW_1.html
2003: http://www.toyodiy.com/parts/g_E_2003_T ... EHW_1.html
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Vossen
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Inlägg av Vossen »

om du tar en motor från previa eller rav4 så behöver du flytta över insug och högtryckspump från din gamla maskin och även transkåpan om jag inte minns fel
p_k
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Inlägg av p_k »

Suck, nu blir jag orolig. Jag var helt inställd på att problemet bara drabbade Avensis T25 och inga bilar från 2001-2002.

Tycker det är rätt sjukt att Toyota fortfarande verkar mörka detta och låta ägarna ta smällen, måste vara svårt att hitta ett mer självklart fabrikationsfel. Lagom roligt att skrota en i övrigt frisk bil om detta skulle hända, jag skulle inte klara av ett motorbyte själv.
thowi
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Inlägg av thowi »

Vadå mörka. Det är väl ingen tillverkare som reklamerar något på en tio år gammal bil
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Undrar om man ska göra nåt i förebyggande syfte.. Dra i insatsgängor och sätt ARP-bultar kanske..
p_k
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Inlägg av p_k »

thowi> Vad jag läst tidigare så verkar det som om Toyota inte erkänt att det är ett problem, "mörka" var kanske fel ord. Visst har det kanske inte hänt på så många bilar totalt sett men att ägare till bilar som precis passerat goodwill-gränsen vad gäller miltalet ändå nekas hjälp känns sådär när det handlar om fel i tillverkningen. De fall jag läst om har handlat om reparationer för 30-40k på bilar som varit fullservade på Toyota, skaplig kalldusch.

Vet inte om det går att förebygga, några av proffsen här vet säkert :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

De finns en "diskussion" ang förebyggande redan, bara till att söka ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar