Hastighetsmätaren hackar/rycker sig fram

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
whizza
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004

Hastighetsmätaren hackar/rycker sig fram

Inlägg av whizza »

Tjenare,

Har nyligen lagt vantarna på en 2004-års Corolla 1.6 Touring. Oerhört välbehållen och fräsch, och det mesta är verkligen frid och fröjd. Men, vid gaspådrag stiger hastighetsmätaren inte lugnt och mjukt, utan den hackar sig fram - stiger ryckvis med ca. 5 km/h i taget. När bilen stått ett tag - över natten - är det värre. När bilen blivit varm lindras rycken något, men de försvinner aldrig. Släpper jag gasen så sjunker dock visaren mjukt och "som den ska", så jag vet inte vad jag ska tro.

Tanken var först att detta var någon hipp liten Toyota-funktion, med en mätare som stiger 5 km/h i taget, men njae, jag vet inte riktigt om det håller - första Toyyan detta, så vad vet jag? :P

Några tankar?

Tack!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Hastighetsmätaren hackar/rycker sig fram

Inlägg av PierreW »

Låter ju inte riktigt normalt, inte vart med om på såpass nya Corollor.
Men jag antar att instrumentet är på väg att ge upp.
Du får ta dig en nattlig tur på en tom motorväg och köra mätarn i bott o se om de blir bättre ;)

Den äldre modellen kunde drabbas av statisk elektricitet på mätarnålarna så dem levde sitt eget liv,
då fick man plocka ur mätarhuset och lossa glaset för att torka av nålarna med en topps som man doppat i sprit.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
whizza
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004

Re: Hastighetsmätaren hackar/rycker sig fram

Inlägg av whizza »

Tack för svar!

Mycket besynnerligt. Övriga mätare funkar då precis som de ska, men jag antar att instrumentet kan vara på väg att kasta in handduken även om det bara är en del av det som bökar.

Då jag fortfarande sitter på garanti kommer jag att svänga förbi bilhandlaren och belysa problemet och hoppas att det kan åtgärdas. Hoppas bara att de har något hum om var tusan de ska börja :wtf:
Skriv svar