Carinan har problem med utsläppen..

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Carinan har problem med utsläppen..

Inlägg av Dale »

Hornlund skrev:
Dale skrev:
Hornlund skrev:Carina E (3S-GE från 94)
Va har jag nu missat?

Oj fel av mig, F naturligtvis. Förmodar att saknaden av att köra en G-maskin ligger i mitt undermedvetna!
Ah, iofs lär de kanske inte spela någon roll men iaf så mina 3S-motorer måste köras runt en sväng för annars blir avgasvärdena tokiga. De e inte nått sånt då? Stressad bilprövare?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Det gäller i synnerhet 3S-GTE iaf, värdena kan gå från skyhöga till knappt mätbara när man har uppnått full motor och katalysatortemp. (har bara haft 3S-GTE, men nu har jag ju en GE som ska besiktigas i juli ;)

Jag postade väl nåt besiktningspapper förut där jag hade typ 0 i både CO och HC, det var nog lustigt nog samma gång som besiktningsmannen beskyllde mej för att köra utan katalysator (han trodde inte på min förklaring att den sitter i downpipen) men efter att ha fått extremt låga värden i mätningen fick ge sej och sa typ "Okej, ja dom här värdena får du inte utan katalysator.." :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden

Inlägg av Hornlund »

Ja kanske den var lite för okörd helt enkelt. Han åkte förvisso ut en tur som sagt, men är lite tveksam till att det han bli så mycket mer temp på prylarna efter det. Jag har inte std. katt heller, så det är möjligt att den kan behöva ännu hårdare körning för att lira helt hundra. Får åka tidigare & varmköra ordentligt till nästa gång!

Nu blev den ju stående inne ett bra tag också, under tiden alla andra kontroller utfördes.

Ingen som vet om det går att mäta lambdan på något smidigt vis?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Johnny Blade »

Jag har knappt en Km till SBP från jobbet.Min Camry med 3S-FE (eller nån annan bil heller) har aldrig varit riktigt genomvarm på besiktningen,men aldrig haft några konstiga värden.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Kontakt:

Inlägg av Fnys »

3 år i rad nu har jag fått helt knasiga värden (besiktigar i dec och mätningen görs sist av alla steg då katten har svalnat lite) och jag får alltid åka 3-4 varv runt bilprovningshuset för att få katten i arbetstemp och efter det är värderna klockrena :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Hornlund

Inlägg av Hornlund »

Ja kanske bara behöver köras lite extra. Jag bytte tändstift nu också, kan inte göra saken värre direkt.
Stiften som satt i var duktigt slitna, så det vara inte en dag för sent!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund

Inlägg av Hornlund »

Var på återträff i Onsdags, med halvhjärtat resultat. Tomgången gick igenom på gränsvärdet, & de andra är fortsatt högt.

De senaste värdena:
CO/K-värde: 0.5
CO 2500: 2.7
HC: 71
Lambda: 0.91

De förra värdena:
CO/K-värde: 2.9
CO 2500: 4.4
HC: 62
Lambda: 0.85

Lite högre lambda & HC, samt lite lägre CO. Men det tror jag berodde på 10L E85 snarare än något annat.
Är det någon som har förslag på någon bra (gärna billig) lambda? Vill minnas att det är en lite ovanligare infästning på dessa, än den vanliga gängade.

Eller om någon har förslag på bättre lösningar på problemet. Vardagsbilsproblemet är dock löst på ett betydligt dyrare sätt än en ny lambda, som Toyota f.ö tar 1600:- för, så undviker gärna dyrare reparationer på denna.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
donaldduck
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Inlägg av donaldduck »

En anledning till höga avgasvärden kan vara insprutningsventilerna. Reglersystemet justerar insprutningstiden så att medelvärdet blir rätt. Om en ventil läcker lite blir slutresultatet att den cylindern får för fet blandning, de andra för mager. Avgasvärdena åker upp och man får en ojämn tomgång. Det går lätt att kolla: kolla färgen på tändstiften. Den cylinder som läcker har ett sotigare stift än de andra cylindrar.
Användarens profilbild
Hornlund

Inlägg av Hornlund »

Tack donaldduck, men så illa var det inte. Bytte lambdasonden idag, så nu är allt frid & fröjd.

CO/K-värde: 0.0
CO 2500: 0.0
HC: 5
Lambda: 1.01

Så om någon är intresserad av en nybesiktad Carina E, så är det bara att hojta till!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Johnny Blade »

När börjar dom mäta CO 2500 (2500 var/min?) och Lambda?
Dom har gjort det nån gång för mig, undrar om det var på min 89'a.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar