Läcker växellådsolja från drivknut (AYGO)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Brink
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008

Läcker växellådsolja från drivknut (AYGO)

Inlägg av Brink »

Hej

(Först! Jag har sökt på forumet, men inte hittat något om detta, finns det dock så skicka länk så slipper ni svara, ber om ursäkt på förhand)

Min Aygo MMT-08 läcker från växellådan, dvs. där drivknuten fäster på höger sida. Troligtvis är det någon packning. Jag vet att Toyota har bytt koppling 20110321 (kopplingstryckplatta, lager, lamellcentrum, lager urtramp och olja). Kan det ha påverkat att detta läcker? Felmontage?

Besiktningsmannen sade att packningen+arbete kostar mer att byta, så det är inte värt det. Men tar inte oljan slut? Det rinner ut cirka 1 matsked per dag, kanske mer vid körning? :cry: :cry:

tacksam för alla idéer

Mvh
Brink

Re: Läcker växellådsolja från drivknut (AYGO)

Inlägg av Brink »

http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... 12806.html

Stod det lite grann, men jag ringer Toyota och hör vad dem säger.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Med största sannolikhet så blev packboxen skadad när drivaxeln drogs ur/monterades, rätt lätt hänt faktiskt tyvärr.
Inga våldsamma kostnader att byta varken i material eller arbete, men nästan så du skulle kolla om du inte kan få de på garanti.
För dessa packboxar läcker i vanliga fall väldigt väldigt sällan på Toyotas lådor.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Brink

Inlägg av Brink »

Tack för snabbt svar!

Jag ringde toyota i Ropsten(stockholm)

3200kr (exklusive olja) ville dem ha, och det var inget som går på garanti, trots att jag sade att packningen "kan" ha blivit felmonterad/skadad.

Nu gör jag och farsan det nästa vecka. Packningen kostade 130kr och lite olja dryga 450kr för fin Castrol Syntrans FE 75. Visst jag kanske skulle ha stått på mig, men jag kände att samtalet inte skulle leda någonstans.

Någon som vet hur svårt det är att byta packningen? Att jag måste lossa hjulupphängningen är jag medveten om. Läste dock att drivknuten skulle vara väldigt lätt att plocka ner, men det visar väl sig. Nya svordomar lär i alla fall flöda :twisted: :lol:

Återkommer med resultat för alla intresserade. Nu skall jag iväg och köpa olja :x

Allt gått så länge!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Har man inte tummen mitt i näven så är det inte jättesvårt att byta en sådan packbox ;)
Lite tips ang inre drivknuten http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 260#p45727

Och glöm inte ha bilen på plan mark när ni fyller på olja i lådan då det är nivåplugg.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Brink

Inlägg av Brink »

Det är taget!

Mycket bra information, har faktiskt varit inne tidigare på just den sidan för sprängskisser, bra tråd i övrigt :)

Nivåpluggen har jag förstått att den skall sitta på växellådan mot fläkten, fyller man upp till kanten, eller måste man mäta upp exakt 1,7 liter?

Som plåster på såren fick jag i alla fall rabatt på Mekonomen för oljan, Castrol FE 75, 2 Liter för 320kr :thumbup:

Vet att det inte har med denna tråd att göra, men jag har två frågor till som rör annat:

1. Felkod P0420 - fick jag, bytte katalysator, tog loss batteripolen och nollade. Efter några körcykler kommer väl koden raderas automatiskt/inte komma upp igen om inte felet är kvarstår?
2. AC-fläkten som går på och stängs av hela tiden, låter illa ibland. Brukar det vara kullagret till fläkten eller kompressorn?
Skriv svar