Bromssköld Corolla 03

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
machmud666
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2

Bromssköld Corolla 03

Inlägg av machmud666 »

Har en Toyota Corolla VVT-i 1.4 årsmodell 03 hade nyligen bilen inne på original verkstad för att se över mina bakbromsar, lät som att något inte stod rätt till. Har skivbromsar bak btw och behövde tydligen byta ut mina bromssköldar pga. rost och fick kostnadsförslag på 3000kr inkl. arbete, delen låg på runt 2300kr.

Bilar är väl inte min specialitet men jobbar på en återförsäljare utav reservdelar och vet att en bromssköld inte är något som kostar mer än några hundra kronor.

Var tvungen att höra efter om det verkligen kan stämma, för det hela låter konstigt.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Bromssköld Corolla 03

Inlägg av cheetah1 »

2300 kronor för ett par plåtbitar?! Då hade jag nog nästan kört utan...
tobo
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping

Inlägg av tobo »

machmud666

Inlägg av machmud666 »

Tror verkstaden missat att jag har bromsskivor bak för han bakom disken snackade om bromstrummor. Vilket skulle kunna förklara priset, lämnade in den för att fixa en anliggande broms bak, men vid ett teståk till grannkommunen är fälgen varm och go.

Så det känns sol de skruva i en skruv där de borde varit en skruv och lämnat det där.
machmud666

Inlägg av machmud666 »

Funderar på om verkstaden tittat på bilen då när jag tänker efter, för de pratade om bromstrummor. Och det jag lämnade in bilen var för att höger bak broms verkade ligga an.

På själva skölden saknades en skruv, en sån har de monterat dit men det verkar missat att jag har skivor bak.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Jaha, är det trummor. Då är det kanske lite annat, för där sitter ju backarna och cylindern och allt i skölden, vilken då också tar upp krafterna. Fast jag tycker nog fortfarande att 1150 per sida låter lite mycket...

(På en skivbroms är skölden bara en plåtbit bakom skivan som stoppar skräp och sånt...)
machmud666

Inlägg av machmud666 »

Ja precis, det som jag har varit så konfunderad över. Eftersom nya bromsskiva+ok är billigare än själva skölden på mekonomen.

Fast jag förstår inte vad de får trummor ifrån sen det är skivor bak på min bil var det jag menade med att mekanikern knappt slängt ett öga på bilen.

Är inte så haj på bilar men i en bromstrumma så sitter det väl inget belägg på ovansidan utav bromsskivan utan det är i själva trumman det sitter bromsskor?

Saksamma, ska ringa och fråga ut verkstaden imorgon se vad de säger.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Det är handbromstrumma i bromsskivan, så backarna sitter i skölden därav är dem dyra.

Hade det bara varit skivor med handbroms i Oket hade skölden inte varit nån akut grej att fixa,
på bes bryr dem sig knappt så länge inga bromsdetaljer är fästa i skölden.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar