Problem med varv Starlet -87
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tor 09 aug 2012, 19:17:54
- Bilmodell: Starlet
- Årsmodell: 87
- PostOrt: Råneå
- Land (Country): Sverige
Problem med varv Starlet -87
Tjenare det är så att jag har köpt mig en Starlet -87 som jag kör fram och tillbaka till jobbet. Men det är 1 störande grej med den... När jag kör och växlar så kan varven ligga kvar på samma varv några sekunder innan den åker till normal. Och ibland om jag kör på låga varv just under 2000 så kan den fara upp till 2300 eller något (när jag kopplar) och tar ett tag innan den åker ner. När jag kallstartar så funkar choken den är uppe i 1200 varv eller dylik och sen efter ett tag åker varven ner så den värkar ju funka som den ska. Ber om er hjälp då jag verkligen stör mig på detta...
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Problem med varv Starlet -87
Rätta mig om jag har fel, men är inte det där en feature som minskar mängden oförbrända kolväten när man hastigt släpper på gaspedalen. Genom att släppa in lite luft (stänga spjället långsammare) så får man in syre så att bränslet blir fullständigt förbränt.
Alternativt så skulle det kunna handla om en vakuumläcka efter/kring förgasaren?
Alternativt så skulle det kunna handla om en vakuumläcka efter/kring förgasaren?
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tor 09 aug 2012, 19:17:54
- Bilmodell: Starlet
- Årsmodell: 87
- PostOrt: Råneå
- Land (Country): Sverige
Re: Problem med varv Starlet -87
Kan ha hittat felet. Vakuumklockan som sitter på höger om förgasaren vid vajern verkar gå riktigt segt. "Pinnen" som far ut och in under den ska den gå långsamt eller ska den åka ut och in hyfsat fort?Neblade skrev:Rätta mig om jag har fel, men är inte det där en feature som minskar mängden oförbrända kolväten när man hastigt släpper på gaspedalen. Genom att släppa in lite luft (stänga spjället långsammare) så får man in syre så att bränslet blir fullständigt förbränt.
Alternativt så skulle det kunna handla om en vakuumläcka efter/kring förgasaren?
Re: Problem med varv Starlet -87
Dessa bilar kan vara lite så här-bättre var inte småbilar 1987. En grej som förstärker detta är att det kan ha bildats en sot/olje beläggning precis där gasspjället stänger. Detta kräver att du monterar av förgasaren för att komma åt.