Temp.mät ur funktion

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
matsen
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 08 aug 2012, 09:03:13
Bilmodell: Toyota Carina
Årsmodell: 1988

Temp.mät ur funktion

Inlägg av matsen »

Min temp.mätare slutade fungera efter att jag hade isär fördelaren för att se om det var fukt i den eftersom den går lite ryckigt ibland när man startar och kör ett tag. Det brukar försvinna efter en tids körning.

Var tvungen att ta bort luftintaget samt lite elkopplingar för att komma åt.

Efter detta slutade temp.mätaren att fungera. Den vaknade till liv ibland och fladdrade upp och ner ibland. Men sen dess är den helt död.

Kollade om jag hade glömt sätta dit någon av kontakterna. Men allt verkar sitta där det ska.

Lutar själv mot att det är någon som hänt efter att jag hade isär fördelaren m.m. Eftersom mätaren slutade fungera just efter detta. Men kan inte komma på vad det skulle vara. Ev att det blivit något glapp i något kontakstycke eller kabel. Har inte kopplat bort kontaktstycke till temp.mätaren.

Har lite svårt att tro att mätaren eller givaren gått sönder just vid det här tillfället. Men utesluter inte möjligheten.

Undrar här om någon vet vad det här kan bero på?
Kan man kolla om givaren eller mätaren är defekt?

Tacksam för svar!

(Ska göra en lång bilresa snart och vill helst att den fungerar då)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Temp.mät ur funktion

Inlägg av Dale »

matsen skrev:Kan man kolla om givaren eller mätaren är defekt?
Har du en universalmätare så kan du ohm mäta givaren. Dra loss kabeln till givaren och ohmmät kall respektive varm motor. Ligger nog närmare 10-20 kohm vid väldans kall motor och ner mot 0,2 kohm vid varm motor. Är det kortslutning eller avbrott är givaren paj. Att kolla mätaren så testa å jorda kabeln till givaren och se om mätaren rör på sig när tändningen är igång.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar