Batteriproblem - Toyota Aygo

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
JDahlbom
Bilmodell: Toyota Aygo
Årsmodell: 2008
PostOrt: Ucklum
Land (Country): Sverige

Batteriproblem - Toyota Aygo

Inlägg av JDahlbom »

Tjenare,

Jag har sedan en tid tillbaka haft problem med batteriet i min Toyota Aygo.
Jag har kopplat till en 2x10" baslåda som är kopplat direkt till batteriet.

Batterilampan började lysa till och från på min bil för ca 2 månader sedan (slutade lysa efter ca 2 minuters köring eller när jag varvade högt).
Efter att ha haft bilen inne på verkstad för ca en månad sedan med ett annat problem bad jag dem kolla hur generatorn och batteriet var. Det var inga som helst
problem med någon utav dessa. Dem sa att det berodde på att en kabel tillhörande baslådan var problemet då den låg löst emot någon metall-del i bilen och således "lurade" batteriet att det var något fel, men att dem hade åtgärdat problemet. (Skall även tilläggas att jag inte haft några som helst problem med att starta bilen under perioden då batterilampan lyste)

Efter någon vecka började samma problem uppstå och jag ignorerade det (dum som man är) och antog att det endast var batteriet som blev "lurad" som verkstadskillen sa till mig.

Igår började batterilampan lysa hela tiden, oavsett hur länge jag körde. När jag idag skulle köra hem från jobbet och parkera hemma rattade jag fullt höger för att komma in på parkeringen, då kändes det som att styrservon slutade fungera och jag testade att starta om bilen. Nu startade inte bilen alls. När jag sedan gick ut 1h senare för att kolla lite så startade bilen, dock lyser batterilampan ännu.

Någon som vet vad felet kan vara eller kan ge mig tips på vart jag skall kolla?

Tack på förhand!
Mvh, JDahlbom
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Batteriproblem - Toyota Aygo

Inlägg av Dale »

Har du gjort något åt kabeln till baslådan? Testat att koppla bort kabeln från batteriet några dar medan du testar å köra utan den? Kan iofs vara oxid/dålig kontakt mellan batteri/kaross/motor som orsakar spänningsfall.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Batteriproblem - Toyota Aygo

Inlägg av PierreW »

Ett hett tips är att dra en lika grov jordkabel från batteriet till chassiet som du dragit pluskabel till slutsteget.
Många glömmer av denna bit och kopplar in herrejössesanläggningar med grövre batteri osv men fortfarande standard jordkabel från batteri till chassie.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar