Programmera ny nyckel, Corolla 97, hur?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Nizzehult
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
Programmera ny nyckel, Corolla 97, hur?
Blev rätt brydd när jag skulle använda extranycklarna till bilen för första gången och bilen startade - och dog.
Flera gånger. Mysteriet löste sig när jag tittade på nyckelbrickan: dessa nycklar hör till en annan bil av samma märke och modell.
Men: nycklarna passar fysiskt och går att låsa upp låsen med!! Det är alltså immobilizern som träder in och dödar bilen.
Jag behöver då programmera om nyckeln och det brukar man kunna göra om man har en fungerande nyckel utan att behöva ha tillgång till servicedator (nycklarna har inte fjärr). Det brukar vara någon osannolik kombination där man t ex ska öppna och stänga dörren, trycka på broms eller gas visst antal gånger inom ett visst tidsintervall osv.
Har kollat på utländska forum och fått fram minst 5-6 olika sätt men ingen av dem funkar. Jag undrar därför om någon vet hur man gör på de svenska modellerna.
Flera gånger. Mysteriet löste sig när jag tittade på nyckelbrickan: dessa nycklar hör till en annan bil av samma märke och modell.
Men: nycklarna passar fysiskt och går att låsa upp låsen med!! Det är alltså immobilizern som träder in och dödar bilen.
Jag behöver då programmera om nyckeln och det brukar man kunna göra om man har en fungerande nyckel utan att behöva ha tillgång till servicedator (nycklarna har inte fjärr). Det brukar vara någon osannolik kombination där man t ex ska öppna och stänga dörren, trycka på broms eller gas visst antal gånger inom ett visst tidsintervall osv.
Har kollat på utländska forum och fått fram minst 5-6 olika sätt men ingen av dem funkar. Jag undrar därför om någon vet hur man gör på de svenska modellerna.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Programmera ny nyckel, Corolla 97, hur?
Det är globalt, så de ska funka med instruktion från vilket land som helst, viktigast är för att de ska funka överhuvudtaget är att ha en Masterkey att köra igång tilläggsfunktionen med.
Annars kan man ju liksom bara beställa en nyckel och sen koda in den
Men jag minns att det finns bilar man måste använda datorn för att lägga in en ny nyckel, kan vara den generationen av Corolla, även första gen Avensis är nog en sån.
Annars kan man ju liksom bara beställa en nyckel och sen koda in den

Men jag minns att det finns bilar man måste använda datorn för att lägga in en ny nyckel, kan vara den generationen av Corolla, även första gen Avensis är nog en sån.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
- Nizzehult
Masterkeyn måste man alltid ha datorn för att lägga till men du menar alltså att så var fallet även på extranycklarna?
Jag har ju Master keyn.
Men det skiljer mellan land och märke verkar det som när det gäller programmeringsinstruktioner.
Några exempel:
http://www.ehow.com/how_5054034_program ... p-key.html
http://www.yarisworld.com/forums/showthread.php?t=35414
http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... 06281.html
Har även hittat andra och alla bygger på att man ska trycka på broms och/eller gas samt öppna och stänga dörren i olika kombinationer.
Visst är det enklare att åka till Toyota men dom lär vilja ha minst en femhundring för en programmering *grin*
Jag har ju Master keyn.
Men det skiljer mellan land och märke verkar det som när det gäller programmeringsinstruktioner.
Några exempel:
http://www.ehow.com/how_5054034_program ... p-key.html
http://www.yarisworld.com/forums/showthread.php?t=35414
http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... 06281.html
Har även hittat andra och alla bygger på att man ska trycka på broms och/eller gas samt öppna och stänga dörren i olika kombinationer.
Visst är det enklare att åka till Toyota men dom lär vilja ha minst en femhundring för en programmering *grin*

"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- Nizzehult
Jag knallade in på Toyota och fick en kopia från servicemanualen på Corolla 97.
Se bild:

Men det funkar ändå inte! Har provat åtskilliga gånger och det är svårt att göra fel.
Kan väl knappast bero på att jag har en lite ovanligare Corolla, en AE103?
Finns det nycklar som inte är programmerbara, alltså som inte innehåller chip? Den är exakt lika stor som den nyckel som funkar, bara färgen skiljer (svart, den som funkar är grå).
Se bild:

Men det funkar ändå inte! Har provat åtskilliga gånger och det är svårt att göra fel.
Kan väl knappast bero på att jag har en lite ovanligare Corolla, en AE103?
Finns det nycklar som inte är programmerbara, alltså som inte innehåller chip? Den är exakt lika stor som den nyckel som funkar, bara färgen skiljer (svart, den som funkar är grå).

"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
De kan ju vara så enkelt att du inte kan lägga till en Masterkey till, det brukar vara begränsat antal på såna.
Men Subkeys brukar gå att lägga till ett par stycken, fick du ingen instruktion o lägga till en sån?
Men Subkeys brukar gå att lägga till ett par stycken, fick du ingen instruktion o lägga till en sån?
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
- Nizzehult
Aha!
Visste inte att det var så - och att processen då kan skilja.
Ska genast knalla dit igen med mössan i handen....
2B continued...
Visste inte att det var så - och att processen då kan skilja.
Ska genast knalla dit igen med mössan i handen....
2B continued...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- YarisMek
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 2010
- Land (Country): Sverige
Det finns rätt många olika varianter hur man programmera nycklar... stänga dörren o låsa o trycka lås upp knappen på fjärren. Massa olika varianter på olika modeller o olika årsmodel. Tror de fans sån gammal programmering för startspärr i en -09 Aygo nyckel om jah inte minns fel.
- Nizzehult
Nu har jag fått domen.
Var till Toyota med hela bilen och när dom såg min nyckel (grå) så skakade dom på huvudet...det där är ingen masterkey, dom är svarta...
Den andra nyckeln som jag har och som passar fysiskt är visserligen svart men den startar inte bilen med.
Men enligt Toyota så måste man byta datorn om man saknar masterkey och/eller ska lägga till subkeys, inte ens dom kan göra det med sin utrustning.
En ny dator kostar 1200,- och sedan tillkommer då nycklar (om man inte kan använda de jag har).
Surt som f...
Om man får tag i en skrotad bil och byter både lås (om man nu inte har sån tur att nyckeln passar fysiskt) samt byter dator som hör ihop med en känd masterkey, då kan man få det att funka...
Ingen här som kan ha nåt sånt?
Vad är chansen att det passar från en annan Toyota?
Eller kan man riva bort hela immobilizersystemet?
Var till Toyota med hela bilen och när dom såg min nyckel (grå) så skakade dom på huvudet...det där är ingen masterkey, dom är svarta...
Den andra nyckeln som jag har och som passar fysiskt är visserligen svart men den startar inte bilen med.
Men enligt Toyota så måste man byta datorn om man saknar masterkey och/eller ska lägga till subkeys, inte ens dom kan göra det med sin utrustning.
En ny dator kostar 1200,- och sedan tillkommer då nycklar (om man inte kan använda de jag har).
Surt som f...

Om man får tag i en skrotad bil och byter både lås (om man nu inte har sån tur att nyckeln passar fysiskt) samt byter dator som hör ihop med en känd masterkey, då kan man få det att funka...
Ingen här som kan ha nåt sånt?

Vad är chansen att det passar från en annan Toyota?
Eller kan man riva bort hela immobilizersystemet?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
En enkel sak du kan prova är att sätta i den svarta nyckeln och vrida på tändningen och låta den stå så i en halvtimme och sedan prova att starta bilen.
Toyota Mek
Toyota Mek
- Nizzehult
Provade givetvis detta..men det gick inte.
Upptäcker nu att jag har TVÅ svarta nycklar - men ingen av dem funkar mer än mekaniskt.
Rattlåset är dessutom så slitet att man måste trixa med ena nyckeln för att den ska gå att vrida runt.
Enligt taggen så kommer detta från en bil som heter RGF641 men det är numera en VW som tillhör en kommun så bilen som dessa nycklar kommer ifrån är troligen skrotad. Konstigt bara att den hade två svarta nycklar.
Upptäcker nu att jag har TVÅ svarta nycklar - men ingen av dem funkar mer än mekaniskt.
Rattlåset är dessutom så slitet att man måste trixa med ena nyckeln för att den ska gå att vrida runt.
Enligt taggen så kommer detta från en bil som heter RGF641 men det är numera en VW som tillhör en kommun så bilen som dessa nycklar kommer ifrån är troligen skrotad. Konstigt bara att den hade två svarta nycklar.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition