Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?
Håller på att renovera ett topp till en Corolla (7A-FE) som kokat rejält. Fick tillbaka toppen igår från planingen och håller på att sätta ihop allt. Då inser jag att jag har missat att det sitter en tunn bricka mellan ventilfjädrarna och toppen! Har bara kvar 2 st, resten har nog trillat bort hos firman som gjorde planingen (som givetvis har stängt på helgen).
Äh, tänkte jag, jag vill bli klar med bilen så jag slipade in ventilerna och satte ihop toppen ändå. Så nu sitter den på bilen men allt är inte klart än.
Men då började jag fundera...fjädrarna har ju rätt liten anliggningyta och toppen är av aluminium, finns det nu risk att fjädrarna "skaver sig in" i toppen? Riskerat jag nåt om jag struntar i brickorna? Känns drygt att ta bort och riva toppen igen men om det är absolut nödvändigt så...
Äh, tänkte jag, jag vill bli klar med bilen så jag slipade in ventilerna och satte ihop toppen ändå. Så nu sitter den på bilen men allt är inte klart än.
Men då började jag fundera...fjädrarna har ju rätt liten anliggningyta och toppen är av aluminium, finns det nu risk att fjädrarna "skaver sig in" i toppen? Riskerat jag nåt om jag struntar i brickorna? Känns drygt att ta bort och riva toppen igen men om det är absolut nödvändigt så...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- MagnusS
- Inlägg: 400
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
- Bilmodell: AW11
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Nybro
- Land (Country): Sverige
- Ort: Svalehult
- Kontakt:
Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?
Det kan säkert fungera, men jag hade aldrig chansat.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?
Nä, efter att ha funderat i natt så inser jag nog samma sak.
Blir till att riva allt igen (suck)...
Hur är det nu, kan jag använda samma toppackning igen eller är den förbrukad nu när jag har dragit ihop den?
(Visst, rent teoretisk skulle det gå att få bort fjädrarna med toppen på men då måste man tillverka nåt specialverktyg för att trycka ner tallriken på plats för att få bort knastren och det blir nästan ett övermäktigt jobb då det rör sig om 16 st...)
Blir till att riva allt igen (suck)...
Hur är det nu, kan jag använda samma toppackning igen eller är den förbrukad nu när jag har dragit ihop den?
(Visst, rent teoretisk skulle det gå att få bort fjädrarna med toppen på men då måste man tillverka nåt specialverktyg för att trycka ner tallriken på plats för att få bort knastren och det blir nästan ett övermäktigt jobb då det rör sig om 16 st...)
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- MagnusS
- Inlägg: 400
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
- Bilmodell: AW11
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Nybro
- Land (Country): Sverige
- Ort: Svalehult
- Kontakt:
Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?
Det kan säkert fungera, men jag hade aldrig chansat 

AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?
Det är säkert så att dom sitter där för att skydda aluminiumet mot mekanisk nötning, hur viktigt det är, tja bara du som kan avgöra 

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?
Ville inte chansa så jag fixade till ett verktyg bestående av två gängstänger, en träpinne med hål, två muttrar och ett plaströr där man rätt enkelt kunde trycka ner ventiltallriken på plats, plocka bort knastren och ta upp fjädern. Ska göra en guide med bilder om detta.
Men det visade sig vara onödigt, det fanns brickor på alla ställen utom två - de jag såg att dom var loss. Dom andra satt fast av oljefilmen och hade alltså inte ramlat bort.
Tog hela kvällen och jag lyckades även skjuta iväg ett knaster till Yttre Mongoliet, letade i flera timmar men fick ge upp (i ett kliniskt tomt och rent garage hade man kanske kunnat hinna den...).
Måste fixa ett nytt i morgon innan jag kan fortsätta....
Men det visade sig vara onödigt, det fanns brickor på alla ställen utom två - de jag såg att dom var loss. Dom andra satt fast av oljefilmen och hade alltså inte ramlat bort.
Tog hela kvällen och jag lyckades även skjuta iväg ett knaster till Yttre Mongoliet, letade i flera timmar men fick ge upp (i ett kliniskt tomt och rent garage hade man kanske kunnat hinna den...).
Måste fixa ett nytt i morgon innan jag kan fortsätta....
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?
Att hålla fast ventilen brukar ju vara det lilla jobbet (antingen genom tryckluft genom tändstiftshålet eller med nån "fingergrej" genom hålet som du gjorde ?), men hur pressade du ihop fjädrarna ? normalt sett använder man ju en vemntilfjäderkompressor som kräver att toppen är loss ?
Jag har sett folk som svetsat ihop egna grejer dock, som sitället fästes på motorn på anant sätt.
Jag har sett folk som svetsat ihop egna grejer dock, som sitället fästes på motorn på anant sätt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?
Hehe, gillar dina Åsa-Nisse lösningar.Nizzehult skrev:Ville inte chansa så jag fixade till ett verktyg bestående av två gängstänger, en träpinne med hål, två muttrar och ett plaströr där man rätt enkelt kunde trycka ner ventiltallriken på plats, plocka bort knastren och ta upp fjädern. Ska göra en guide med bilder om detta.
Men det visade sig vara onödigt, det fanns brickor på alla ställen utom två - de jag såg att dom var loss. Dom andra satt fast av oljefilmen och hade alltså inte ramlat bort.
Tog hela kvällen och jag lyckades även skjuta iväg ett knaster till Yttre Mongoliet, letade i flera timmar men fick ge upp (i ett kliniskt tomt och rent garage hade man kanske kunnat hinna den...).
Måste fixa ett nytt i morgon innan jag kan fortsätta....

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?
Jag har skrivit en guide. Med bilder. Finns här:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =28&t=7976
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =28&t=7976
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]