Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 499
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?

Inlägg av Nizzehult »

I min jakt på shims så ringde jag firman som planat toppen. Han berättade att man oftast slipar av ventilskaftet i stället för att byta shims när man renoverar toppar. Jojo, men nu sitter toppen redan på plats så det går liksom inte att göra nu...

Han frågade hur jag hade slipat in ventilerna. Ja med slippasta i två grovlekar där ventilen sattas fast med en sugkopp på ventiltallriken, därefter rotera den fram och tillbaka i olika omgångar tills man ser att det uppstår en jämn sliprand på den breda falsen (fuskade lite och använde en borrmaskin - åt båda Håll). Han påstod bestämt att denna metod är förlegad och bara fungerar hjälpligt med dagens toppar, man SKA fräsa sätena och därefter slipa in dem. Med slippasta får man aldrig riktigt tätt på den yttre, tunna falsen som finns på ventilerna. Jag har för lite kunskaper och erfarenhet för att kunna säga att han har fel, men jag har bekanta som har renoverat toppar enligt min metod med gott resultat och så sent som i fjol så gjorde jag samma sak själv (fast där var ventilerna helt nya).

Vad säger ni om detta?
Senast redigerad av Nizzehult den ons 12 sep 2012, 16:28:22, redigerad totalt 1 gånger.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?

Inlägg av Glenn »

Tja, "rätt sätt" (som i "det bästa") är ju alltid att fräsa ventiler och säten och sen slipa in dom, men har man redan fina anliggningsytor så brukar det ju räcka med att slipa in dom med pasta.

Däremot bör man helst slipa med fram och återgående rörelse och inte runt runt som med en borrmaskin, det finns speciella grejer man kopplar på borrmaskin som fixar det.. men jag vet inte riktigt om det är så otroligt viktigt egentligen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?

Inlägg av Hemiyoda »

Har märkt att om man slipar som faan med slippastan att man får en kant på ventilen som är dålig för flödet. Men detta spelar mindre roll om man inte är så petig, tillräckligt tätt blire. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Skriv svar