Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -

Re: Ett shims kostar 108 spänn - styck! Vad göra?

Inlägg av Nizzehult »

nikwal skrev:http://www.goodson.com/Valve_Adjustment ... ls/?page=2
vad sägs om detta då?och så kan man ju faktist ta av en liten liten aning på ventilen också i värsta fall, men inte mycket.
Jodå, jag har också hittat denna firma. En dryg hundring för 4 shims, det slantar jag glatt!
Men...då är ju detta i USA, tar minst en vecka att få hit - troligen mer - och fraktpriserna kan ibland vara astronomiska, typ 3-400,- och har man då otur så åker man på moms och andra avgifter....

Hade jag toppen lös så slipade jag gärna ner ventilskaftet en skvätt, men nu sitter redan toppen på bilen.

Planen nu är att starta upp motorn, köra den en stund och därefter mäta ventilspelet. Kan ju ha ändrats en del efter den har startats.
Sen är jag mera inne på att hitta någon som kan slipa av mina befintliga shims...har en del kontakter inom metallbearbetningsbranschen...(som just nu är på älgjakt!) :cry:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Hittade till slut en firma i Tyskland som säljer dem för €3.84/st (ca 33,-) men....dom skickar inte till Sverige!
Men det borde finnas hopp då att finnas någon annan i Tyskland som har ungefär samma pris.
http://www.autoteile-teufel.de/OPEL-AST ... oryId=5115

Status nu är att toppen är ihopsatt och nya kamremmen är på plats, det är alltså dags att provstarta motorn!
Efter detta ska jag ta upp och kolla ventilspelet.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Inlägg av Neblade »

Är originaltoppen alltså inte inshimsad? Utan de får till tillräckligt bra spel direkt från fabrik?

Jag vill minnas att på min Celica var det olika tjocklek på shimsen, men förvisso hade det varit någon där och skruvat tidigare då jag hittade ett löst shims liggandes o skramla i toppen.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Neblade skrev:Är originaltoppen alltså inte inshimsad? Utan de får till tillräckligt bra spel direkt från fabrik?
Jepp. Alla shims har samma tjocklek (3.00mm) från fabrik. Och det är ju även rätt logiskt, om man tillverkar nåt med tillräckligt bra precision så vet man i förväg vilket spel det kommer att bli i slutänden. Det skulle f ö vara en tillverkningsmässig katastrof om man behövde lägga ner en massa tid på inshimsning när motorerna tillverkas, då ska det gå undan!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Igår vred jag på tändningen för första gången och den small igång direkt!
Körde ett par minuter och alla packningar som håller kylvätskan verkar täta. :thumbup:

Den gick inte riktigt rent och man hörde rent av ljud från vissa ventiler. Men det kanske inte är så konstigt; vissa avgasventiler har ett spel på 0.10-0.15 och det ska ligga på 0.25-0.35. Hittade även en vaccumslang som ska bytas, tror den är otät.

Men då klockan var mycket och man ska mäta ventilspelet när den är kall lät jag den vara till i kväll.
2 B continued...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Så! Nu är allt ihopskruvat och provkört.
Mitt shimsproblem löste sig på ett smidigt sätt, jag har kontakter på en bilverkstad så jag fick "växla in" mina gamla shims mot andra - och lägga en rimlig peng emellan.
Vissa shims var helt nya och har därför inte den högpolerade ytan som finns på de gamla - ännu.
Kan det vara därför som jag har lite oljud i toppen (tickande)? Motorn har alltså bara gått 15 minuter. Använde Mo2S-fett på nockarna vid montering.

Annars går den bra, vill dock "sucka in" lite vid snabbt gaspådrag när den är kall.
Är mest nöjd med att hela motorn är tät på samtliga vätskor utan några extra insatser. :mrgreen:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar