Efter att ha läst hur man bytar och vad man måste göra efteråt så fick jag tummarna ur vagnen och bytte idag.
Fjäderbenet har läckt länge och jag funderade på om jag skulle byta till biltemadämpare eller från skroten.
Priset skulle i stort sett bli densamma ca 600:-, men merjobb med att byta fädern och toppen på fjäderbenet och fjäderspännarinköp via biltema. Ja vad gör man ?. Chansa på en gammal från skroten eller få problem med bytet av fjädern ?
Kollade på nätet och blev bedrövad

. ska man behöva betala för dethär

ingen gummihylsa på några och t o m utan några utan fjäder!. Skrotarna har börjat bli bedrövliga

med sina priser.Efter bevaknng av skrotarna på nätet en tid så fastnade jag för en skrotare i malmö och kan ni tänka er dom hade en som passade mig! Eftersom jag inte har tillgång till garage, tryckluft och liknade lyx som ni andra har så fick jag göra detta på gatan !
2 timmar tog det för ett byte av fjäderben enl följande: Hissa upp bilen och av med hjulet. Sen skulle dom två nedre 19mm muttrarna av..

.Man får inte kraft nog med 19mm nyckel som är ca 25 cm lång och trädde därför på ett hittat rör som förlängare och sen var dom av. Sen var det bromsslangen

som var ditskruvad med

en 14 mm bult som kostade mig en timme att ta av! Stödet ut från fjäderbenet var mjukt som smör p gr av rosten.Abs på högersidan sitter enkelt med en plastflärp och är lätt att bända av.Dom 3 muttrarna i motorrummet var enkla att få av . Med eftertankens kranka blekhet i minnet så skulle man SÅKLART

ha sprutat 5 56 på eländet några dagar innan och det hade varit fixat på en timme ! Skotfjäderbenet tillbakamonterat enkelt med lite fett på rätt ställe och det var dags att provköra. 120 såklart för att kolla vibrationer och rattdarr, men så icke. Den drog inte åt något håll heller och vill härmed dementera att man måste göra en framvagnsinställning för 800:-.Passningen på skrotfjäderbenet var ju perfekt och corollan kändes verkligen stabilare ! Skulle jag märka en felslitning av däcken efter några månader så kommer jag att höra av mig här och göra avbön.

/Tomme
.