Har hört att man alltid ska ha däcken på samma position när man skiftar till vinterdäck och har även hört motsatsen att det är bra att skifta position på däcken.
Alltså för 4-hjulsdrivna bilar.
Någon som vet vad som egentligen gäller?
skifta däck eller inte?
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: mån 08 okt 2012, 22:09:35
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2004
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: skifta däck eller inte?
Jag brukar skifta fram och bak, men inte höger vänster (oavsett hur det driver). I synnerhet på en fyrhjulsdriven bil är det viktigt, eftersom man inte ska köra omkring med för stora skillnader i rullomkrets, eftersom det kan skada diffarna.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: skifta däck eller inte?
Jag säger detsamma, man vill att däcken på en 4wd-bil ska vara jämnslitna, alltså bör man byta mellan fram/bak, man kann ju byta höger/vänster med iofs, men nästan alla moderna däck är riktningsbestämda, specieltl vinterdäck, så då kan man ju inte göra det.
..Sen sliter man däck olika beroende på körstil på en 4wd-bil, iaf om den har permanent 50/50, finns en tråd om det på gamla forumet. Oftast sliter man mest däck fram, men jag sliter mest däck bak.
..Sen sliter man däck olika beroende på körstil på en 4wd-bil, iaf om den har permanent 50/50, finns en tråd om det på gamla forumet. Oftast sliter man mest däck fram, men jag sliter mest däck bak.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: mån 08 okt 2012, 22:09:35
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2004
Re: skifta däck eller inte?
Okej, tack för svaren!
En följdfråga, jag ska skifta däck till helgen, har inte tittat på dem och vet inte om det är någon skillnad i slitage, men det borde det vara.
Jag fick nämligen punktering i våras och det gick inte att laga däcket, jag köpte då två nya likadana däck (som de jag redan hade) och la de nya fram. De andra däcken var så gott som nya.
Så nu är frågan, vart lägger jag de fräschaste däcken?
En följdfråga, jag ska skifta däck till helgen, har inte tittat på dem och vet inte om det är någon skillnad i slitage, men det borde det vara.
Jag fick nämligen punktering i våras och det gick inte att laga däcket, jag köpte då två nya likadana däck (som de jag redan hade) och la de nya fram. De andra däcken var så gott som nya.
Så nu är frågan, vart lägger jag de fräschaste däcken?
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: skifta däck eller inte?
Fräschaste bak brukar man säga, men samtidigt är det inte ovanligt att framhjulen slits lite fortare. Det bör dock inte skilja för mycket när du kör fyrhjulsdrivet.
Anledningen till att inte byta höger/vänster är att i vissa fall kan något hjul bli en liten aning ovalt om det tvingas rotera baklänges. Det är iofs inget som kan kännas, men det hörs som ett svagt sågande, högst irriterande missljud. Har man dubb kan det också hända att dubb släpper.
Anledningen till att inte byta höger/vänster är att i vissa fall kan något hjul bli en liten aning ovalt om det tvingas rotera baklänges. Det är iofs inget som kan kännas, men det hörs som ett svagt sågande, högst irriterande missljud. Har man dubb kan det också hända att dubb släpper.
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: skifta däck eller inte?
ALLTID bäst däck bak! Oavsett var det driver.
Många kommer säkert tala om för dig att du ska ha bäst däck där det driver, men har du bättre däck fram än bak så riskerar du att bilen vänder på sig om du skulle börja få lite sladd, och då räddar du inte sladden hur duktig du än är på att köra.
Många kommer säkert tala om för dig att du ska ha bäst däck där det driver, men har du bättre däck fram än bak så riskerar du att bilen vänder på sig om du skulle börja få lite sladd, och då räddar du inte sladden hur duktig du än är på att köra.
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: skifta däck eller inte?
Alltid bäst däck bak gäller ju mest för "vanligt" folk, efterssom det för en "ovan" förare är enklare att hantera understyrning (bilen "plogar") än överstyrning (bakändan kastar), själv kör jag alltid med bäst däck fram efterssom det är där mestadelen av bromseffekten sitter.
Hur det driver anser jag vara gasnka egalt egentligen, det är sällan det som är problem, möjligen på rwd men då är det ju inte däcksmönstret som är problemet heller.
Jag brukar rekommendera bästa däcken där bilen sliter däck mest, alltså fram på en framhjulsdriven bil, för att få jämt slitage, på 4wd är det ju mer komplicerat efterssom det beror på körstil (har man fusk-4wd med typ 5% bak á la gamla volvos så betraktar jag den som framhjulsdriven, men rav4 har väl riktig 50/50, iaf hade dom äldre det.)
Så, vet du hur du (hästtjejen) sliter däck ? jag gissar att du sliter mest fram, då hade jag satt dom fräschaste fram, speciellt efterssom du med 4wd ju alltid får problemet med lastväxelförskjutningen, som du antagligen är medveten om ifall du har kört 4wd några vintrar ? ..alltså att om det släpper i halkan och du trycker ner kopplingen så växlar bilen från att vara understyrd till överstyrd blixtsnabbt.. det hjälper inga däck mot
Hur det driver anser jag vara gasnka egalt egentligen, det är sällan det som är problem, möjligen på rwd men då är det ju inte däcksmönstret som är problemet heller.
Jag brukar rekommendera bästa däcken där bilen sliter däck mest, alltså fram på en framhjulsdriven bil, för att få jämt slitage, på 4wd är det ju mer komplicerat efterssom det beror på körstil (har man fusk-4wd med typ 5% bak á la gamla volvos så betraktar jag den som framhjulsdriven, men rav4 har väl riktig 50/50, iaf hade dom äldre det.)
Så, vet du hur du (hästtjejen) sliter däck ? jag gissar att du sliter mest fram, då hade jag satt dom fräschaste fram, speciellt efterssom du med 4wd ju alltid får problemet med lastväxelförskjutningen, som du antagligen är medveten om ifall du har kört 4wd några vintrar ? ..alltså att om det släpper i halkan och du trycker ner kopplingen så växlar bilen från att vara understyrd till överstyrd blixtsnabbt.. det hjälper inga däck mot

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se