Vill ha hjälp med en -05 Corolla ang. spolarvätskebehållaren

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ikka
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005

Vill ha hjälp med en -05 Corolla ang. spolarvätskebehållaren

Inlägg av Ikka »

Hej!
Jag är en nybliven förare och min mamma och jag delar på en Corolla från 2005 som vi köpte begagnad för ca en månad sen. Det är första ggn både mamma och jag ägt en bil, alltså är inte kunskapsnivån i topp.
Jag undrar om någon kan berätta hur man ska kunna avgöra om det är tillräckligt mycket spolarvätska i behållaren?

Jag har tittat på behållaren flera ggr och jag har inte sett någonstans var/OM det är markerat max eller min nivå.
Jag har kollat i manualen, men där ser inte bilderna ut som på vår bil, så där blir jag inte klokare.
Jag öppnade locket på behållaren och fann att ett rör, ungefär som ett sugrör, i plast satt fast där och jag antar att man på något sätt ska kunna mäta med hjälp av den, men inte på det "sugröret" heller stod det någon max eller min nivå. Samt ingen text i boken om det.

De tidigare bilar jag kört med har haft tydligt utanpå behållaren, en text med max och min så att man kunde se.
Varför är det så krångligt med denna bilmodell?

Tacksam för alla svar och all info jag kan få!

Tack!

// Ronnika
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Vill ha hjälp med en -05 Corolla ang. spolarvätskebehåll

Inlägg av cheetah1 »

Spolarvätskan har ingen max eller min nivå, och har du sett det på andra bilar är det troligast kylarvätskan du har tittat på och inte spolarvätskan. Fyll tills det rinner över bara. För att bedöma hur mycket det är i behållaren är det tänkt att du ska sätta ett finger på det lilla hålet i locket och sen dra upp och titta hur mycket det fastnar i "sugröret".. Brukar väl ärligt talat funka lite sådär, jag föredrar själv att gå och fylla på den med jämna mellanrum istället. Vinterhalvåret kan man även ha en dunk blandad spolarvätska klar i bilen, så man kan fylla om den skulle ta slut när man är ute och far..
Ikka
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005

Inlägg av Ikka »

Tack för svaret, det hjälpte.
Ja, jag kanske kommer ihåg fel med max och min markeringarna på behållaren. Men då vet jag det, då ska jag fylla på massa nästa gång för det var ganska tomt i förrgår. :D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Finns iofs bilar där man kan se nivån, men max/min finns det väl inte direkt, det kan inte bli för mycket, och blir det för lite så slutar dom funka.

Har verkligen inte en såpass ny toyota en varningslampa för låg spolarvätskenivå däremot ? på bilar med en sån varning brukar jag bara fylla när den gnäller, har man inte den får man fylla oftare, för det är INTE roligt när spolarvätskan tar slut och det är riktigt slaskväder..

..Att alltid ha åtminstonde en liter färdigblandad "nödflaska" med spolarvätska i bagaget är absolut ingen dum ide, själv är jag ju iofs överdrivet harig av mej och har oftast med mej såväl extra olja, glykol, spolarvätska och en massa verktyg :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar