Hej!
Behöver lite tips om hur jag ska gå tillväga när jag byter kylvätska på en Avensis 2004 med 1AZ-FSE. Var sitter avtappningen, och hur fyller man och luftar sen? Ska man skölja systemet? Isåfall hur?
Tips och råd tack, det är väl inte direkt raketforskning, men jag har aldrig gjort det innan.
Byta kylarvätska Avensis -04
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Byta kylarvätska Avensis -04
Personligen undviker jag alltid att använda tappkranen även om det finns (alla bilar har inte en sådan ens), dom brukar ofta paja, så då blir det bara tråkigt, jag brukar generellt bara lossa den lägsta slangen jag hittar i systemet och tömma där, oftast slangen i nederkant på kylaren. (Är den av plast så kan det vara bättre att lossa slangen i fråga på motorsidan istället för att slippa att "röret" på kylaren spricker.)
Man kan ju skölja igenom med vanligt vatten, typ fylla upp med vatten och köra ett tag (minst till termostatöppning9 och sen tappa ur, en del försöker spola med slangen också men termostaten bör ju stoppa sådana försök.
..Jag borde göra detta på min ST202 också, kylarvattnet var rätt skitigt i den..
Nästan alla kylarsystem idag är självluftande, oftast kör man bara motorn varm utan kylar/expansionskärlslock för att få ut luft och sen är det klart, några få bilar kan ha specialknep att dom måste luta eller att man måste lossa nån nippel, men det är sällan.
Man kan ju skölja igenom med vanligt vatten, typ fylla upp med vatten och köra ett tag (minst till termostatöppning9 och sen tappa ur, en del försöker spola med slangen också men termostaten bör ju stoppa sådana försök.
..Jag borde göra detta på min ST202 också, kylarvattnet var rätt skitigt i den..
Nästan alla kylarsystem idag är självluftande, oftast kör man bara motorn varm utan kylar/expansionskärlslock för att få ut luft och sen är det klart, några få bilar kan ha specialknep att dom måste luta eller att man måste lossa nån nippel, men det är sällan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se