celica gt4 3sgte hjälp med prognos
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: celica gt-four st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: strömsnäsbruk
- Land (Country): sverige
celica gt4 3sgte hjälp med prognos
symptom: bilen tänder inte ordentligt, gnistan ser bra ut utanför cylindrarna, men verkar seg att börja tända, bilen går super fett, 9.0-10.0 i afr. även om jag sänker bränslet i min piggyback apexi afc. men då dör bilen. när jag körde bilen så motorbromsar den vid gaspådrag även vid stillestånd, om jag står och gasar så sprids ett blött sot på marken bakom bilen, typ svart vätska. men bilen blå ryker inte, i intercoolern har jag hittat massa olja eller någon form av svart sörja. förmodligen kommer det ifrån kompressorhuset på turbon. någon som vet vad det kan vara för fel?
min downpipe var lös runt hela bultcirkeln på avgashuset, jag spände och sen plockade jag bort lambda sonden och rengjorde den, den var tjock med kolsvart sot. sen nollställde jag min ecu igenom att låta den stå utan batteri i en vecka utan resultat. jag har bytt tändstift, tändspole, och tändkablar. jag plockade isär fördelar locket och rotorn och slipade rent polerna men det blir inte bättre? kan bränsletrycks regulatorn ha hängt sig så att den matar med fullt bränsletryck konstant?
tändmodulen? kan fördelarn ha rört sig så tändningen ändrats? ypperligt tacksam för svar då jag börjar få slut på ideer:/
min downpipe var lös runt hela bultcirkeln på avgashuset, jag spände och sen plockade jag bort lambda sonden och rengjorde den, den var tjock med kolsvart sot. sen nollställde jag min ecu igenom att låta den stå utan batteri i en vecka utan resultat. jag har bytt tändstift, tändspole, och tändkablar. jag plockade isär fördelar locket och rotorn och slipade rent polerna men det blir inte bättre? kan bränsletrycks regulatorn ha hängt sig så att den matar med fullt bränsletryck konstant?
tändmodulen? kan fördelarn ha rört sig så tändningen ändrats? ypperligt tacksam för svar då jag börjar få slut på ideer:/
-
- Sponsor
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
Re: celica gt4 3sgte hjälp med prognos
Skulle kunna vara en spridarutgång som brunnit så en spridare står öppen hela tiden. När du magrar av så visar den fortfarande fet blandning men de andra cylindrarna går egentligen magert.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
men alla stiften är lika blöta, kan det vara att den inte tänder riktigt? eller kan det vara att bränsletrycks regulatorn hängt sig, så den står på max bränsle tryck hela tiden?Pipedreams skrev:Skulle kunna vara en spridarutgång som brunnit så en spridare står öppen hela tiden. När du magrar av så visar den fortfarande fet blandning men de andra cylindrarna går egentligen magert.
-
- Sponsor
Vad kör du för regulator? Kör du eftermarknads så kan du ha kopplat den fel, då får man väldigt högt tryck. Vad kör du för spridare?
Lexus IS300. Brukis
-
Pipedreams skrev:Vad kör du för regulator? Kör du eftermarknads så kan du ha kopplat den fel, då får man väldigt högt tryck. Vad kör du för spridare?
original bränsletrycks regulator, och supra 550cc spridare. det har funkat i 6år men efter ett race så funkade bilen klockrent i 350m sen började den motorbromsa vid gaspådrag och gå riktigt illa. och turbon laddar även vid "tom gasning" jag har kollat massor och bytt måna tändnings delar, jag antar att den antingen inte förbränner eller att den matas med på tok för mycket bränsle, vid senaste uppstarten så lät det som den inte tände ordentligt, typ som om den inte orkade tända. jag har 2 grejor kvar som jag övervägt att byta på tändningen
modulen http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=14374063
eller styrenheten till tändningen http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=10344461
tror du det kan vara något?
-
- Sponsor
Det som står som styrenhet till tändningen är ett förkopplingsmotstånd för spridarna så den behöver du inte. Och tändmodulerna brukar antingen funka eller vara stendöda. Låter mer som signalfel till apexi:n. Har den en egen mapsensor? Slangen till den? Hur är apexi:n inkopplad? Med en plug:in härva eller kabelskor?
Lexus IS300. Brukis
-
ja vet faktiskt inte hur den är kopplad, förra ägaren som monterade den, men ja kan ringa och höra med honom.Pipedreams skrev:Det som står som styrenhet till tändningen är ett förkopplingsmotstånd för spridarna så den behöver du inte. Och tändmodulerna brukar antingen funka eller vara stendöda. Låter mer som signalfel till apexi:n. Har den en egen mapsensor? Slangen till den? Hur är apexi:n inkopplad? Med en plug:in härva eller kabelskor?
http://apexi-usa.com/shop/index.php/afc ... erted.html
en sån är det jag har
-
- Sponsor
Då är det förmodligen dålig kontakt där den är inkopplad. Den ska vara inkopplad på signalen från luftmängdmätaren och Celicans luftmängdmätare ger mindre utspänning med ökande flöde. Har du då dålig kontakt så ser Apexi:n lägre spänning och ger bränsle för ett högre flöde än det egentligen är. Bara att följa kablarna från Apexi:n. Men den bör vara ansluten i kabelhärvan nära ecu:n som sitter monterad på kardantunneln nere bakom stereon. Lyft på mattan där på passagerarsidan så hittar du kablarna. Många hobbymeckar brukar skarva ihop sånt där med kabelskor och har sällan rätt verktyg för att klämma dom så det blir dålig kontakt. I värsta fall har dom bara virat ihop kablarna och tejpat. ABSOLUT FÖRBJUDET på såna installationer. Det ska helst lödas.
Lexus IS300. Brukis
-
Pipedreams skrev:Då är det förmodligen dålig kontakt där den är inkopplad. Den ska vara inkopplad på signalen från luftmängdmätaren och Celicans luftmängdmätare ger mindre utspänning med ökande flöde. Har du då dålig kontakt så ser Apexi:n lägre spänning och ger bränsle för ett högre flöde än det egentligen är. Bara att följa kablarna från Apexi:n. Men den bör vara ansluten i kabelhärvan nära ecu:n som sitter monterad på kardantunneln nere bakom stereon. Lyft på mattan där på passagerarsidan så hittar du kablarna. Många hobbymeckar brukar skarva ihop sånt där med kabelskor och har sällan rätt verktyg för att klämma dom så det blir dålig kontakt. I värsta fall har dom bara virat ihop kablarna och tejpat. ABSOLUT FÖRBJUDET på såna installationer. Det ska helst lödas.
det sitter tydligen med någon form av skarv hylsor, killen som kopplat det jobbade med att bygga motorcyklar. men får kolla upp det, många tack för tipset. du råkar inte veta hur man nollställer ecun?
-
spjället inuti luftmasse mätaren hade hängt sig så den kan inte fått mycket luft, troligen därför den gått fett. räcker det med att koppla ur batteriet för att nollställa ecu och diverse felkoder? jag har hört att på vissa toyota ska man brygga 2 kontakter?vet inte alls hur det fungerar och vilka bilar det gäller?