Toyota celica -00 byte av motor - tips

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Todorovac
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 12:29:16
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 94

Toyota celica -00 byte av motor - tips

Inlägg av Todorovac »

Tjena tjena, jag har en celica årsmodell 00, det är den vanliga 142hk varianten, jag har stylat den väldigt mycket med allt möjligt, allt som kan tänkas
kjolpaket, lack, interiör, exteriör osv, den ser riktigt fräsch och ball ut, ball som i en riktig fast and furious bil för folk som tycker om sådant, det som börjar kännas tungt
på mina axlar just nu är att bilen ser ut attt ha 1000hk men ligger på 142, det finns en turbo modell, samma chassi iprincip fast med en större vinge när den kommer från farbrik,
och nu tänkte jag - istället för att turbokonvertera som kostar en masssa massa pengar så tänkte jag byta motor till denna turbo variant, mina frågor är då:

Vart kan jag få tag på denna motor? - Jag har letat på sidor som laga.se men hittar ingenting.
Går detta att göra ens?
några andra invändningar eller tips?

/Tack på förhand!

P.S Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, men det kändes bäst att lägga den här då jag letar efter en ny motor!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota celica -00 byte av motor - tips

Inlägg av Glenn »

Om det är en T23 (alltså den karossen som kom 2000) så finns det ingen turboversion av den.

Däremot finns T-sporten, men den har en 2ZZ-GE, alltså en radfyra i aluminium utan överladdning, den har väl runt 200hk om jag minns rätt.

Är det däremot en T20 (1994-1999) så finns det ju en turboversion, den fyrhjulsdrivna ST205, och den motorn ska väl gå att hänga i hyfsat då det är i princip samma motor, men det kommer inte att bli lagligt och du kommer att få ~250-300hk att försöka få ner i marken genom framhjulen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Todorovac
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 12:29:16
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 94

Re: Toyota celica -00 byte av motor - tips

Inlägg av Todorovac »

Det är den 200hk varianten jag tänker på (192hk exakt), den ser ju exakt likadan ut som min bil, men du säger altså att det inte går att sätta in den motorn i min?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota celica -00 byte av motor - tips

Inlägg av Glenn »

Det går ju, men jag ahr för mej elen är annorlunda, men det klart det går.

Dock har den inte turbo, men det är väl ganska mycket mer effekt än nu iaf.

Skulle rekommendera diffbroms också isåfall, tror inte det är standard i T-sport ens ? men det gör ganska mycket skillnad när man kommer över 150 nånstans med fwd tycker jag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar