ABS bromsar ur funktion!?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
aslolh111
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 1998

ABS bromsar ur funktion!?

Inlägg av aslolh111 »

Hjälp! Jag har en toyota camry årsmodell 98! Besiktning om två veckor och ABS lampan har börjat lysa! Jag har testat att tvärbromsa och hjulen låser sig inte. Jag råkade ladda ur batteriet för ett par veckor sedan och jag tror det är sen dess ABSen har slutat fungera. Testade att dra ut röd kabel från batteriet men det hjälpte inte!

Hur mycket kan det kosta att reparera och vart bör jag göra det isf? Finns det möjlighet att göra det själv? Vad kan vara fel? Vart bör jag lämna in bilen? Har aldrig lämnat in en bil på reparation förut!

Jag är student så har inte hur mycket kosing som helst. Bilen har bara gått 14000mil!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: ABS bromsar ur funktion!?

Inlägg av PierreW »

Hej, aja baja inte röra pluskabel på batteriet när minus fortfarande är anslutet,
jäkligt lätt att stöta emot nått jordat med verktyget och då är risken rätt stor att du sen inte har nån bil kvar alls. ;)
Alltid lossa minus först och montera minus sist.

Nu står de still i huvvet om det sitter ett OBD2 uttag eller om det är modellen på bilden nedan.
Är det de gamla uttaget i motorrummet så kan du läsa ut felkoderna själv utan felkodsläsare.

Tag ur den som heter short pin, brygga sedan E1 och TC, vrid på tändningen och kolla hur ABS lampan blinkar,
den bör då blinka nån sorts kod ---- -- lika med 42 exempelvis.
Bild
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar