Byta belägg bak avensis -07

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
dontony
Bilmodell: Land cruiser 100
Årsmodell: 2005
PostOrt: 86135
Land (Country): Sverige

Byta belägg bak avensis -07

Inlägg av dontony »

Tja nått speciellt å tänka på när ja ska byta beläggen bak på min D4D?
T4 jag hade skulle man skriva kolvarna... Så slipper ja riva å upptäcka att ja skulle ha köpt sånt kit....
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Byta belägg bak avensis -07

Inlägg av PierreW »

dontony skrev:Tja nått speciellt å tänka på när ja ska byta beläggen bak på min D4D?
T4 jag hade skulle man skriva kolvarna... Så slipper ja riva å upptäcka att ja skulle ha köpt sånt kit....
Räcker att släppa övre skruven som håller Oket och vika de framåt, kolven bör du kunna trycka tillbaka med tummarna ;)
Passa på att spänna handbromsen 2-3 hack också när du ändå har hjulen av, sitter ett kugghjul ca kl6 och en svart gummiplupp i skivan du lossar.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Skulle det inte gå med tummarna har jag tidigare tagit en skruvtving. Passa så det inte rinner över i behållaren bara.

Annars upplever jag det som mycket enkelt att byta bromsbelägg och även skivor på Toyota.
Användarens profilbild
YarisMek
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Inlägg av YarisMek »

Det är enkelt, göra det. Men noggrannhet är viktigt om man inte vet 100% vad man ska göra. Skrapa rent klossens glidytor på hållaren/plattorna, använd gärna kemisk pasta att smörja klossarna o se att glitapparna inte glappar mye eller kärvar, se kolven på oket o damasken för defekt/rost,tryck gärna ihop kolven helt så den får röra på sig, skrapa bort rost-kanten från skivan om det finns, & se att handbromsen tar bra.... typ. Jag som jobbar som Toyota tekniker, så kommer allt detta o mer automatiskt i huvudet/rutinen. Så de är inte bara ta ur o sätta i nya. Om osäker, kan en toyota verkstad göra det smidigt.
Skriv svar