Luftfilter på Avensis 2.0 -05?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Luftfilter på Avensis 2.0 -05?
Kör på här med mitt andra inlägg i forumet...
Kikade i motorrummet på bilen nu, var hittar man luftfiltret?!? (Det är en bensinare, om det spelar någon roll...) Har alldeles för mig att man ska byta det ibland i samband med service. Svårt att byta? (Fortfarande novis på allt vad mekande i Toyota innebär...)

-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Luftfilter på Avensis 2.0 -05?
I en stor svart burk.
Skämt åsido, kommer inte ihåg exakt hur det ser ut i den just nu, men det bör stå i instruktionsboken.

Hittar inte någon burk... Har bytt på nån annan bil tidigare och då var det en rund burk man knäppte upp locket på.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Jag kan inte för mitt liv minnas hur det såg ut på Avensisen, men på RAV4:an satt den ovanpå ventilkåpan, dock inte riktigt samma motor.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Tokfia skrev:Hittar inte någon burk... Har bytt på nån annan bil tidigare och då var det en rund burk man knäppte upp locket på.
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2005_T ... _1703.html
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Tack, men jag menar i motorrummet...PierreW skrev:Tokfia skrev:Hittar inte någon burk... Har bytt på nån annan bil tidigare och då var det en rund burk man knäppte upp locket på.

- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Hittar du inte den burken så tycker jag ärligt att du bör hålla dig ifrån motorrummet. Allvarligt talat alltså.Tokfia skrev:Tack, men jag menar i motorrummet...PierreW skrev:Tokfia skrev:Hittar inte någon burk... Har bytt på nån annan bil tidigare och då var det en rund burk man knäppte upp locket på.
Lite grundkunskaper om bilar bör man ju ha om man vill lära sig mecka,
exempelvis att man förstår att en grov slang från insuget som leder till en stor burk med knäppfästen på är luftfiltret.
Lite logiskt tänkande helt enkelt.

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Tack för den kängan. När jag kikade ner hittade jag just ingen stor burk med knäppfästen som jag letade efter som jag tänkte att luftfiltret borde vara i och jag frågade för att ta reda på om det är omänskligt svårt att byta luftfilter på en Avensis eftersom jag utan problem klarat av det att göra på en annan bil, där man dock tydligt såg denna burk. Jag håller mig självklart borta från sånt jag inte klarar av, men om man aldrig frågar lär man sig ju aldrig nåt heller.PierreW skrev:
Hittar du inte den burken så tycker jag ärligt att du bör hålla dig ifrån motorrummet. Allvarligt talat alltså.
Lite grundkunskaper om bilar bör man ju ha om man vill lära sig mecka,
exempelvis att man förstår att en grov slang från insuget som leder till en stor burk med knäppfästen på är luftfiltret.
Lite logiskt tänkande helt enkelt.
-
- Bilmodell: Toyota avensis 2.0
- Årsmodell: 2004
Om du står framför bilen så sitter den på höger sida i mitten ungefär. Burken du letar efter är den PierreW länkade till.
Se till att ha koll på hur det gamla filtret satt (går nästan att sätta det på fel håll tror jag..)
Se till att ha koll på hur det gamla filtret satt (går nästan att sätta det på fel håll tror jag..)