Motorlampa (orange) Prius
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- YarisMek
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 2010
- Land (Country): Sverige
Re: Motorlampa (orange) Prius
Det är inte så att bilen är tankad med Etanol? för detta kommer att orsaka denna felkoden. Skulle ej va första bilen.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 18 feb 2013, 15:39:03
- Bilmodell: Lexus IS300
- Årsmodell: 2
- PostOrt: Borås
- Land (Country): Sverige
Re: Motorlampa (orange) Prius
Nej det är den inte. 

-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 18 feb 2013, 15:39:03
- Bilmodell: Lexus IS300
- Årsmodell: 2
- PostOrt: Borås
- Land (Country): Sverige
Re: Motorlampa (orange) Prius
Har börjat se ett mönster när lampan tänds, det är när tanken är under halv nivå... Bara då har den tänds...? Är det något speciellt tryck i tanken? 

- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Motorlampa (orange) Prius
Det är returlöst system med kolkanister som luftning. Är väl ifall det blir för mycket vakuum i tanken det kan dumma sig.Jonathan skrev:Har börjat se ett mönster när lampan tänds, det är när tanken är under halv nivå... Bara då har den tänds...? Är det något speciellt tryck i tanken?
Då drar ju tanken ihop sig till viss del och energin går förlorad till de istället för att pumpa bränsle.
Inluft går väl via tanklocket och ut genom kolkanistern om jag förstått systemen rätt.
Hade en gammal Volvo där tanken drog ihop sig såpass att sidorna buktade ut och tog i kardanaxeln,
vilket meck de va o lista ut varför det lät som om ett krossverk under bilen ibland.
Det berodde på att luftningen i tanklocket blivit tät, bytte lock o sen var aldrig problem igen.
Så det är ju bara att köra utan locket, eller inte helt åtskruvat o se om den beter sig på samma sätt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 18 feb 2013, 15:39:03
- Bilmodell: Lexus IS300
- Årsmodell: 2
- PostOrt: Borås
- Land (Country): Sverige
Re: Motorlampa (orange) Prius
Nu var lampan släckt, tankade bilen full. Men lät bensinlocket inte vara helt åtdraget, körde den obligatoriska testrundan, en lång backe på motorväg, låg i 135km/h med farthållare inkopplad. Lampan tändes inte. Dagen efter och ca 10 mils körning tänds den vid en omkörning av lastbil, ca från 80-90km/h till 125km/h. Har fått lampan släck igen, skruvat åt locket igen, ska se nu när den tänds igen...
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 18 feb 2013, 15:39:03
- Bilmodell: Lexus IS300
- Årsmodell: 2
- PostOrt: Borås
- Land (Country): Sverige
Re: Motorlampa (orange) Prius
Ja.... Svarar mig själv... Kört med tanklocket åtskruvat igen, kört likadant som vanligt, lite"hårdare" kanske, ingen lampa tänds. Testar nu att inte köra tanken under hälften, så får jag se hur lång tid det tar innan lampan tänds... 
